Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 49

Godmorgon, godmorgon måndag! 
 
Pigga och utvilade idag? Själv är jag ledig idag, eller ja, tills ikväll i alla fall, så jag inleder denna veckan med hemmamys med min dotter. Sonen är lämnad på skolan, och ska hämtas om ett par timmar igen, och sen blir det mys för hela slanten med honom också! 
 
Denna nya vecka innebär ju att vi får vända blad i almanackan igen. Imorgon står det december... Ja, nu är det inte långt kvar till jul kan man ju lugnt påstå. Barnen längtar efter att få öppna sina julkalendrar och så klart ännu mer tills Tomten kommer! Förväntningarna är stora om man säger så! 
Vad händer annars denna veckan då? Ja, framför allt så är det för min del julbord med jobbet på onsdag, något jag ser fram emot väldigt mycket. Vi ska bli bjudna på julbord på Solviken, och när jag ätit där innan har det alltid varit fin mat, så jag förväntar mig inget mindre av julbordet. Vi ska spela julklappsleken också, och det är ju alltid kul! Framför allt är det dock en chans att umgås med sina kollegor utanför jobbets väggar, och det är något som i alla fall jag alltid uppskattar! Som om inte det vore nog ska jag dessutom på ännu en julbord dagen efter sedan... Får hoppas jag inte tröttnar på julmaten tills det väl är jul!
 
Mat ja... Mat är ju alltid kul att prata om! Visste ni förresten att det är Kåldolmens Dag idag? Ja, det finns ju matdagar för det mesta numera faktiskt, så det är ju så klart svårt att uppmärksamma, eller "fira", dem alla, men kåldolmar är ju alltid gott! Därför finns mina hemmagjorda kålolmar så klart med på denna veckans veckans matsedelsförslag, tillsammans med en massa annat lättlagat och gott!
 
Jag önskar er alla en riktigt god middagsvecka! 
 

Matsedel vecka 49


Måndag - Kåldolmar på Kåldomens Dag: Ja, idag är det inget mindre än Kåldolmens Dag, så idag måste vi ju så klart äta hemmagjorda kåldolmar! Visste ni att vi varje år, den 30 november, firar just Kåldolmens Dag till minne av Karl XII:s dödsdag för att uppmärksamma det svenska kulturarvets internationella rötter? Inte? Ja, men vilken tur att historienörden i mig kunde berätta det för er då ju! Jag brukar göra mina kåldolmar så här, efter min mammas goda recept! Vill man hellre kanske ha kålpudding som är lite mindre tidskrävande? Ja, men det går så klart lika bra det!
 
Tisdag - Stekt torsk med kall gräddfilssås på kapris och gurkaStekt torsk, enkelt men vansinnigt gott. Perfekt vardagsmat när orken tryter lite extra efter en lång arbetsdag. Kall gräddfilssås, lika enkelt och vansinnigt gott det! Ja, det svåraste och mest tidskrävande med denna rätten är väl egentligen den kokta potatisen, vilket säger en hel del!
 
Onsdag - Fransk kycklinggrytaKyckling är ju så gott i sig och man behöver egentligen inte ha så mycket i en kycklinggryta för att göra den riktigt god. Ett par enstaka väl valda smaksättare och grytan är redan så god att inget mer egentligen behövs. Vill man lyxa till smaken lite ytterligare kan man dock piffa upp grytan med en skvätt lättöl - prova vetja! 
 
Torsdag - Barnens köttfärssås Köttfärssås är kanske bland det mest populära när det kommer till mat som barn älskar och gärna äter mycket av, eller vad säger ni? Jo, här hemma är det så i alla fall, och just köttfärssås kommer ofta på förslag när barnen ska bestämma middagen. Helst ska den vara utan några krusiduller, eller "konstiga" ingredienser (i alla fall som de ser). Detta är deras favorit: krämig och smakrik.
 
Fredag - Teriyakibiff med bambuskottJag älskar det asiatiskt inspirerade köket, och jag har dessutom ett par favoriträtter i just den kategorin. En av dem är teriyakibiff med bambuskott! Teriyakisås måste vara en av de allra godaste smaksättarna som finns verkligen!? Har ni aldrig provat? Ja, då säger jag bara en sak till er: det är  hög tid för det nu!
 

Lördag - LaxpaellaDenna färgsprakande maträtt lyser upp vilket middagsbord som helst. Paella är ju en spansk klassiker som är känd över hela världen. Ett enkelt sätt att bjuda på en riktig festmåltid helt enkelt. I en paella är basen alltid ris, oftast saffransris, och sen kan man ha lite vad man vill i den egentligen, oftast har man dock en blandning av kycking och skaldjur. Här har jag bytt ut kycklingen mot lax istället, och det är minst lika gott vill jag lova!  Lax, räkor och kräftor i en och samma rätt, lyxigt så det förslår! 
 
Söndag - Högrevsgryta med fläsk och kantareller: Vad ska vi äta till söndagsmiddag idag då? Jo, jag tänker mig en riktigt värmande och helt fantastiskt god gryta. Denna tiden på året finns det nog inget mer passande än ett värmade långkok! Ett långkok där högrev och sidfläsk samsas med kantareller och timjan... Ja, det kan liksom inte bli annat än helt fantastiskt gott om man säger så! 
 
Veckans söta - Saffransbiscotti: Andra Advent infaller på söndag, så mysig adventsfika är ju så klart ett måste även denna helg! Två tända ljus på bordet vid sidan om härligt spröda, gyllengula saffransbiscotti och lite glögg och adventsmyset är komplett! Lättbakade är de också, vilket alltid är ett stort plus! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook