Powered by Jasper Roberts - Blog

Omelett med räkstuvning

Hej och godmorgon...
 
...eller nja, det är ju knappast morgon längre, men jag har hur som helst precis kommit hem från en natt på jobbet, så det känns som morgon för mig i alla fall. Jag har haft ännu en tuff natt inatt, och ja, om bara en liten stund tänker jag minsann försvinna ner under mitt täcke i minst några timmar innan jag ger mig till känna för världen igen. Resten av dagen tänker jag mig i snigelfart ungefär... Följt av två lediga dagar! Det ska bli skönt.
 
Innan jag gömmer mig under täcker tänkte jag dock försöka få i mit lite mat först. När man jobbar oregelbundet som jag gör, så är det viktigt att försöka hålla på mattiderna så att dagarna ändå blir någelunda desamma. Eftersom jag jobbat natt och barnen är på förskolan så är jag ju hemma själv, och ofta när jag är hemma helt själv så blir det något väldigt enkelt att äta.
Äggröror, sallader och omeletter står högt upp på laga-mat-till-endast-mig-själv-listan eftersom det är lättlagat, nyttigt och gott. Jag lägger dock sällan (aldrig) upp några stekpanneomeletter här på bloggen och det finns en alldeles jättebra förklaring till detta. Jag är helt enkelt förfärligt dålig på att göra omeletter i stekpannan! Ja, nu menar jag inte smakmässigt, för goda blir de, men uteseendemässigt är jag förfärligt helt enkelt! Jo, det är sant! Jag vet inte hur jag (miss)lyckas, men jag har alltid sönder dem!! Så, oftast gör jag numera ugnsomeletter istället, för de blir alltid fina, haha! Med det sagt, så gör jag dock stekpanneomeletter någon gång ibland när det bara är jag som ska äta dem, och typ en gång på miljonen så lyckas jag med att få lägga en hel omelett på tallriken utan att den går sönder. Därför måste jag ju passa på att lägga upp den nu. 
 
Snyggast i världen? Nej, verkligen inte! Galet god? JA! För en gångs skull hel? Otroligt nog! ;-)
 

Omelett med räkstuvning


1 portion
 
  • 2 ägg
  • 2 msk vatten
  • Salt och svartpeppar
 
Räkstuvning:
  • 1 dl räkor i lag 
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 2 dl mjölk
  • 2 msk mjöl
  • salt och vitpeppar
 
  1. Vispa samman äggen med vatten och krydda med salt och peppar.
  2. Häll äggsmeten i en liten stekpanna och stek på låg- till medelvärme till omeletten är färdig. Rör lite i pannan då och då med en slev och gör små "hål" så att äggsmeten som ligger ovanpå rinner ner. 
  3. Fräs mjölet i lite smör i en gryta och häll över mjölken under omrörning.
  4. Smula ner buljongtärningen och koka upp, låt puttra samman ett par minuter.
  5. Rör ner räkorna.
  6. Smaka av med salt och vitpeppar.
 
Servera omeletten tillsamans med räkstuvningen och gärna en god sallad. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook