Powered by Jasper Roberts - Blog

Öländska kroppkakor

Goddag, goddag!
 
Tisdag och veckan är i full gång redan! Jag har precis kommit hem från jobbet och hem har jag inte mindre än tre barn idag! Min dotter har med sig en kompis hem från förskolan idag för allra första gången! Så stor hon känns med en gång, min busiga lilla tjej som bara blir större och större! Just nu sitter de båda inne i hennes rum och pratar i mun på varandra och leker med dockorna. Det är minst sagt intressant att sitta och lyssa på dem, de har så många spännande tankar och fantasin är det inget fel på!
 
Vad ska jag hitta på en tisdag som denna gå? Ja hörrni, om jag bara visste det... Jag har inga planer för dagen, och tänkte mig en lugn och stillsam kväll där jag max engagerar mig i lite matlagning, men inte mycket mer än så faktiskt. Skön tisdag.
 
Idag vill jag tipsa om något så klassiskt svenskt som kroppkakor! Tycker ni om kroppkakor? Jag fullkomligt älskar dem! Det är så fantastiskt gott! Föredrar ni småländska kroppkakor, eller öländska? Personligen äter jag gärna vilket som, men det är ju så klart lite tidskrävande att göra dem. För att inte tala om pilligt...! Så, detta är med andra ord något som alltid tillverkas på helgen i detta huset, för en vanlig arbetsdag har man knappast lust, eller tid, oftast. På helgen har man ju dock all tid i världen och de må vara pilliga och kanske lite bökiga att tillverka, men ack så värt det dem är! Svensk husmanskost i sitt esse! 
 

Öländska kroppkakor


4 portioner
 
  • 1 kg rå potatis
  • 5 stycken kokta potatisar
  • 2 dl mjöl
  • 0,5 dl salt
 
Fyllning:
  • 200 gram rimmat fläsk
  • 1 gul lök
  • 2 tsk kryddpeppar
 
 
  1. Skala och finhacka löken, tärna fläsket och mortla kryddpepparna. Blanda samman och låt gärna blandningen stå i kylskåpet över natten.
  2. Skala den råa potatisen. Riv den och låt den rinna av. Spara den stärkelse som bildas i den avrunna vätskan.
  3. Pressa den kokta potatisen.
  4. Blanda kokt och rå potatis tillsammans med den avrunna stärkelsen.
  5. Tillsätt mjöl och salt och arbeta sedan samman degen på mjölat bord.
  6. Forma bollar av degen och tryck in lite av fyllningen i varje.
  7. Se till att bullarna blir täta när du försluter dem igen.
  8. Koka upp saltat vatten - använd rikligt med vatten i en vid gryta.
  9. Lägg i kroppkakorna när det kokar, men det får inte koka för häftigt.
  10. Låt kroppkakorna koka minst 40 minuter efter att de flutit upp till ytan. Vänd dem efter halva tiden.
  11. Ta upp kroppkakorna och låt dem rinna av.
 
Servera tillsammans med skirat smör och en klick lingonsylt!
 
 
Tips!
Gör kroppkakorna dagen innan de ska ätas och förvara dem i kylen över natten. Bryn dem sedan lätt när de ska ätas -. då blir det alldeles förträffligt goda!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook