Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 22

God måndagskväll allesammans!!
 
Måndag, lönedag och dessutom starten på sista veckan i maj 2015. Hoppas ni alla fått en bra start på veckan? Själv har jag jobbat idag efter en långledig fartfylld helg. Det har tacksamt nog dock varit en väldigt lugn dag på jobbet, så det kändes helt ok att komma tillbaka. 
 
Sista veckan i maj månad för detta året ja... Det innebär att det nästa måndag officiellt är sommar... Alltså ja, juni står det i kalendern snart, men det är verkligen inte juni ute. Det känns mer som september tycker jag - början till hösten - snarare än början till sommaren. Ja, jag vet, jag gnäller lite nu, men ja, då får det vara så. Jag längtar så ofantligt mycket efter värmen och efter att kunna plocka fram sandalerna ur garderoben, och jag längtar speciellt efter ljumma sommarkvällar på altanen i goda vänners lag, och efter morgonkaffe på altanen i sommarsolen... Ja, jag längtar efter altanväder helt enkelt! 
 
Nåja, det kommer väl...?
 
Vad har ni för planer denna sista "vår"-vecka då? Själv är det mestadels jobb i almanackan denna veckan. Det är för övrigt sista gången för min Ny Vikt på Sikt-grupp på torsdag. Får se vad den avslutningen innebär... Lite häng med Maria och hennes pojkar tänkte jag dock att vi skulle hinna med också, så klart! Ja, det är min vecka på det stora hela, och här är dessutom veckans lilla hjälpreda i köket till er! 
 

Matsedel vecka 22

 

Måndag - Indisk marinerad kyckling: Nu tycker jag vi håller alla tummar vi kan att solen kikar fram, och då är det ju alltid gott att passa på att grilla - och om inte så finns ju alltid ugnen till undsättning till denna riktigt smarriga kycklingen! Saftigt, gott och smakrikt! Vad mer kan man begäna av en kycklingfilé, eller veckans första middag?! Inte mycket om ni frågar mig!
 
Tisdag - Stekt lax med limesås på grönsaksbädd: Inte bara snygg på tallriken är denna laxen... Galet smarrig är den dessutom!  LCHF-vänlig fisk som man helst bara vill ta om, och ta om, och ta om, och ta om av! Speciellt såsen, den är verkligen to die for!!
 
Onsdag - Marinerad kyckling och nudelsalladVad sägs om en riktigt god nudelsallad som passar lika bra till vilken grillmiddag som helst? För visst håller vi tummarna för grillväder i vanlig ordning? Jo, jag menar väl det! Det är här nämligen enkel mat som verkligen inte går av för hackor! 
 
Torsdag - Klassisk risgrynspuddingEn riktigt gammal klassiker: risgrynspudding! Ja, mina vänner, nu pratar vi om efterrätt på mormor och farmors tid, men ack så gott det faktiskt är! Har ni inte ätit det någon gång så tycker jag nog att det är dags att ni gör det. Helst redan idag eller imorgon. För jo, det går faktiskt lika bra att äta till middag också!
 
Fredag - Hemmagjord sushi - California RollsJag tänkte vi kunde avsluta denna arbetsveckan med en av mina favoriträtter, nämligen hemmagjord sushi! Jag älskar det verkligen! Vet ni dessutom vad det bästa av allt är? Jo, att det är inte alls så svårt att göra själv som man kanske skulle kunna tro! Våga prova! Perfekt till lördagsmyset.
 

Lördag - Sliders på myntaburgareSliders är precis som hamburgare, fast mindre! Små burgare, små bröd, lite tillbehör och saken är biff! Det bästa med sliders är att man kan äta några fler och variera tillbehören. Jag menar, ofta kanske man vill smaka lite olika i en och samma sittning, och då är verkligen sliders perfekt! Duka upp en buffé av tillbehör med grönsaker, såser, ostar, bacon och vad man nu tycker om, och sen är det bara att välja och vraka!
 
Söndag - Skinkstek i gräddsåsNi vet sådan där mat som verkligen kräver näst intill ingen ansträngning av tillagaren, men som än dock blir en riktig lyxig söndagsmiddag? Här har ni ett sådant exempel - skinkstek i en gräddig sås som får vilken som helst att ta ett litet glädjeskutt när middagen kommer på tallriken! 
 
Veckans söta - After Eight-tryffelVad sägs om kladdiga, chokladiga små förföriska tryffelbitar med smak av mint? Jo, jag tänkte väl att du skulle bli sugen att baka då! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook