Powered by Jasper Roberts - Blog

Knäckig bananpaj

Godmorgon, godmorgon mina vänner! 
 
Lördag morgon... Ja, ok då, snarare förmiddag, jag vet, men ni vet ju hur jag älskar mina sovmornar vid detta laget! Japp, sovmorgon följt av frukost med familjen. Idag ville barnen morgonmysa med varm choklad till frukosten, så det fick dem göra. Själv höll jag mig till mitt kaffe och vatten, som vanligt, men lika nöjd var jag för det! Det enda jag saknar nu är att kunna inta den där sena frukosten och morgonkaffet ute på altanen i sommarsolen... Nåja, det kommer snart det med hoppas jag! 
 
Lördagen då? Hur ser den ut?
 
Ja, för min del är det jobbet som gäller idag, och inatt för den delen. Japp, jag har ett dynspass att se fram emot denna helgen, men sen är jag ledig hela söndagen efter jag slutat på morgonen i alla fall. Då har jag och Maria planerat en långpromenad på förmiddagen imorgon, så håll tummarna att det inte regnar på oss. 
Idag ska jag dock först och främst snart bege mig till jobbet som sagt. På vägen ska jag lämna av min son hos en kompis där han ska leka och busa idag. Pappan och dottern får rå om varandra här hemma själva ett tag med andra ord.
 
Idag är det ju lördag, och då lägger vi alltid ner lite extra energi på just eftermiddagsfikat på jobbet, och det är alltid uppskattat. Idag blir det paj, hallonpaj med grädde närmare bestämt, och det ska bli jättegott. Ska ni baka något extra till fikat idag kanske? Då har jag ett riktigt snabbtips till er i just pajkategorin som är riktigt, riktigt smarrigt kan ni tro! Bananpaj! Låter det kanske lite enkelt? Ja, den är superenkelt att göra, men smaken är allt annat än simpel! Tänk er friterad banan i en pajform... Ja, precis, jag menar ju det - snålvattnet rinner! 
 

Knäckig bananpaj


6-8 portioner
 
  • 4 stora bananer
  • 1,5 dl socker
  • 1 dl mjöl
  • 100 gram smör
  • 0,5 dl ljus sirap
 

  1. Skiva bananerna och lägg dem i en pajform. 
  2. Mixa samman socker, mjöl, smör och sirap till en kladdig smet, gärna med hjälp av en matberedare eller elvisp.
  3. Bred ut smeten ovanpå bananerna.
  4. Grädda pajen på 200 grader i ca 15-20 minuter, tills den får en gyllenbrun yta. 
 
Servera pajen ljummen, och gärna tillsammans med vaniljglass, creme fraiche eller en klick turkisk yoghurt.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Ann-Britt:

Jag gjorde den ggr 4 och då blev smeten väldigt tunn så jag fick lägga till lite mjöl och jag tog även lite havregryn då blev den bra. :) Supergod iaf.

Svar: Kul att det smakade! 😃
Jessica Fransson