Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt BBQ-karré med paprikaratatouille

Godmorgon Valborgsmässoafton!
 
Ledig torsdag, sovmorgon och ett lunch/fika-besök inbokat i almanackan idag. Kan man begära mycket mer av en torsdag? Nej, det tycker jag knappt! Jag och barnen ska äta lite frukost och sen beger vi oss av till Nicole och hennes dotter, en gammal arbetskamrat till mig som bjudit in oss på lunch och det ska bli riktigt trevligt verkligen. Vad det kommer bjudas på har jag ingen aning om, så det ska bli en spännande överraskning. Ni får kika in på Instagram för uppdateringar i vanlig ordning, och ni vet väl att ni alltid hittar mitt Instagram-konto samt en klickbar direktlänk till Vardagsmat a la Jess på Facebook nederst i alla mina inlägg!?
 
Valborgsmässoafton var det ja, så ikväll står det definitivt grillat på menyn! Har ni inte gjort grillpremiär än för iår, så är denna dagen helt klart det perfekta tillfället att damma av grillen! Valborgsmässoafton är för mig startskottet på just grillsäsongen, och i förlängningen sommaren. Ja, grillat, ja, det kan man väl aldrig få nog av?! Nej, det kan man inte! Så, kika gärna in i min grillsäsongs-kategori nu när säsongen äntligen börjar igen, där hittar ni massor med tips på alla mellan himmel och jord. Allt från kött, kyckling och fisk till marinader, såser, potatissallade och andra tillbehör som hör grilltalriken till! 
 
Vad bli kvällens tips då? Jo, en riktigt saftig karrékotlett som serveras med hemmagjorda klyftpotatisar och en riktigt god paprikaratatouille! Mina vänner, detta är en grilltallrik som är värdig Valborg! Jag önskar er alla en riktigt trevlig kväll! 
 

Helstekt BBQ-karré med paprikaratatouille


4 portioner
 
Helstekt BBQ-karré:
  • 500 gram karré i bit
  • 4 msk BBQ-sås
  • 1 msk soja
  • salt och peppar
 
  1. Lägg karrén i en ugnssäker form och krydda den med salt och peppar runtom. 
  2. Blanda samman BBQ-såsen med sojan. Pensla karrén med såsen.
  3. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 45 minuter.
  4. Låt vila i 15 minuter, och skär sedan i skivor.
 
Paprikaratatouille:
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 2 gula lökar
  • 2 vitlöksklyftor
  • 400 gram krossade tomater
  • ca 1 tsk timjan
  • ca 1 tsk oreagno
  • ca 1 tsk socker
  • salt och peppar
 
  1. Tärna paprika och lök. Finhacka vitlöken.
  2. Stek grönsakerna i ca 3 minuter. Krydda med salt och peppar.
  3. Häll över de krossade tomaterna och låt koka upp.
  4. Låt puttra på svag värme i ca 8 minuter.
  5. Smaka av med timjan, oregano, socker salt och svartpeppar.
 
Servera BBQ-karrén tillsammans med ratatouillen och timjankryddade, hemmagjorda, klyftpotatis.
 
Tips!
Timjanklyftpotatis: Dela potatis i klyftor och lägg på en ugnsplåt. Krydda med timjan, salt och peppar, samt olivolja. Rosta i ca 25 minuter i ugnen på 225 grader.  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook