Powered by Jasper Roberts - Blog

Grekiska köttbullar med grillad aubergine

God eftermiddag 13 maj!
 
Vet ni vad denna dagen innebär? 10-års jubileum! Jo, idag är det exakt 10 år sedan jag och min Mattias blev tillsammans! 10 år... Ja, jisses vad det låter länge! Ja, det är ju förstås lång tid också, och det har hänt en hel del sen den där sommarvarma majkvällen för 10 år sedan på Oslagbar, 2005. Oslagbar hette baren i Växjö där Mattias jobbade, tyvärr finns den inte kvar längre, men där träffades vi när det begav sig. Oslagbar var det stället jag och mina vänner spenderade våra fredags- och lördagskvällar för det mesta, och en del av våra onsdagskvällar också för den delen. Där jobbade en bartender som jag över huvud taget inte brydde mig om, eller lade märke till var intresserad av mig... hahaha! ;-) Min vän fick lov att berätta det för mig innan jag lade märkte till det och tog mig tid att prata med honom lite mer än bara över en beställning. Det visade sig att det var en trevlig prick, och ja, resten är histora som man säger!
Nu sitter vi här, 10 år senare med vovve, volvo, villa och två små trollungar som är det absolut bästa vi någonsin gjort. Ja, det hinner minst sagt hända mycket på 10 år! Vad ska vi hitta på idag då? Det blir middag ikväll, på tu man hand, på favoritrestaurangen inne i Växjö medan barnen får leka hos bästa Maria som är gullig nog att passa dem. Vill ni förresten ha en liten tjuvkik på oss i våra yngre dagar, när vi träffades? Kika in på Instagram vetja, där ligger ett litet collage på oss för de nyfikna. :-)
 
Idag ska jag även passa på att säga grattis till min lillebror som även fyller år idag! Något firad vill han absolut inte bli, som vanligt, men han kan ju inte hinda mig från att säga grattis här i alla fall! Han är en liten tråkmåns min lillebror - tycker inte om stoj och stim, och allra minst när det vankas födelsedagar. Han kommer snällt på andras kalas, men vill inte ha något själv inte. Jag som älskar kalasande får snällt acceptera att det aldrig blir något när lillebror fyller år. 
 
Ikväll mina vänner är det ju dessutom fredag... Ja, alltså nästan i alla fall eftersom det är röd dag imorgon! Röda lediga dagar tycker vi ju alla om, speciellt när de infaller en torsdag så man får en klämdag och i slutändan en 4-dagars helg! Härligt värre! Så, lyxa till med lite extra "fredagsmys" på en onsdag som denna. Jag har så klart ett supertips till er - hemmagjorda köttbullar, grillad aubergine och sallad som strösslas med getost. Trevlig helg mina vänner!  
 

Grekiska köttbullar med grillad aubergine 


4 portioner
 
  • 500 gram nötfärs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 4 msk majonnäs
  • 2 tsk paprikapulver
  • 2 tsk spiskummin
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman färsen med riven, eller pressad vitlök och majonnäs. 
  2. Krydda med paprikapulver, spiskummin, salt och peppar och rör ihop till en smidig färssmet.
  3. Rulla smeten till köttbullar och stek dem tills de är genomstekta.
 
Servera köttbullarna tillsammans med stekta, saltade aubergineskivor och en sallad gjort på exempelvis gurka, paprika och chevré som smaksätts med olja, balsamicovinäger, salt och peppar.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook