Powered by Jasper Roberts - Blog

Glaserad äppelkaka

Grattis på MORS DAG alla mammor!
 
Ja, alla mammor där ute, idag är det vår dag! Ja, ok, egentligen tycker jag väl att det inte ska behövas en speciell dag för att visa sin mamma lite uppskattning, men visst tusan är det trevlig att bli lite extra bortskämd en dag som denna, eller vad säger ni? Jag hoppas att min lilla familj har någon liten plan för denna mamman idag, men om jag ska vara ärligt så har jag faktiskt ingen aning! 
 
Vad är det bästa era barn har gjort för er på mors dag?
 
Mina barn är ju iofs ganska så små ännu så länge, så egentligen vet de ju inte ens vad det innebär med mors dag. Jag menar, de är ju trots allt bara 6 och 4 år gamla, men förra året hade i alla fall pappan bokat bord på favoritrestaurangen inne i Växjö, så vi var där och åt alla tillsammans. Mer än då behövs inte, det var jättemysigt. Vad som händer idag det återstår som sagt att se! 
 
Ska ni fira er mamma idag, eller kanske bara hälsa på henne i alla fall? Bjud er mamma på en nybakad kaka om inget annat, det behöver inte vara några stora gester, utan det räcker att bara visa att man tänker på sin mamma med exempelvis en riktigt god äppelkaka!
 
Hur som helst så önskar jag er alla en riktigt fin söndag och mors dag! 
 

Glaserad äppelkaka


8-10 bitar
 
  • 3-4 stora röda äpplen
  • 3 msk socker
  • 1 msk kanel
  • 0,5 msk vaniljsocker
 
  • 150 gram smör
  • 2 dl socker
  • 3 ägg
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 dl mjölk
 
  1. Skala äpplena och skär dem i bitar.
  2. Lägg äppelbitarna i en skål tillsammans med socker, kanel och vaniljsocker. Rör runt och låt dem stå och dra till sig en stund.
  3. Vispa samman smöret med sockret till det blir vitt och pösigt.
  4. Tillsätt äggen och vispa samman till en smet. 
  5. Rör ner mjölet och bakpulvret och sist mjölken, till en slät smet.
  6. Klä en springform (ca 25 cm i dm) med bakplåtspapper och häll smeten i formen. 
  7. Fördela de marinerade äpplena ovanpå smeten. Häll även på vätskan som bildats av äpplena.
  8. Grädda kakan på 175 grader i ca 40-50 minuter, känn efter med en sticka när den är färdig.
 
Låt kakan svalna och ringla sedan gärna lite florsockerglasyr över kakan eller strössla med pärlsocker. Ja, eller varför helt enkelt inte både och! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook