Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 14

Godmorgon måndag!
 
Påskveckan har kommit! Ja, till helgen... Nej, på torsdag snarare, så drar påsken 2015 officiellt igång! Det innebär att för de flesta av oss har vi en väldigt kort arbetsvecka att se fram emot denna veckan, och en längre ledighet - alltid skönt!
Vad har ni för planer inför påskhelgen? Jag och min familj ska fira påsk tillsammans med min svärfar och hans sambo hemma hos dem, tillsammans med min svägerska och hennes familj. En massa god mat och trevlig sällskap, mycket mer än så kan man väl knappast begära om ni frågar mig. 
 
Påskhelg som sagt ja, med en massa god mat! Just nu pågår det ju påsktema här på bloggen, och det finns ju en separat påsk-kategori där ni hittar alla tips och recept inför den kommande högtiden. Har ni inte kikat in i den kategorin än, så tycker jag jag att det är hög tid nu. Vi har ju bara ett par dagar kvar nu att planera och förbereda helgens påskbuffé, så dags att sätta igång!
Som ytterligare en liten hjälp på traven så är givetvis denna veckans matsedel komplett med påskmat hela helgen lång! Den innehåller påskens alla favoriter: ni hittar både lamm, lax, kycklig och räkor på menyn. Ja, och så givetvis ett tips på den stora påskdesserten också - inte att missa!
 
Ha en riktigt härlig vecka allesammans!
 

Matsedel vecka 14



Måndag - Köttfärssoppa med paprika och majs: Som de flesta andra helgtider i Sverige och världen runt om så äts det massor, och massor med god mat! Påsken är så klart inget undantag, och eftersom det är påsk denna veckan med tillhörande påskbufféer runt om i landet så kan det vara skönt att börja veckan lite lättsamt, med en riktigt god soppa. Köttfärs, paprika och en massa majs samsas i denna härligt orangeröda buljongsoppan som är ypperligt god tillsammans med exemelpvis ett ostknäcke. 
 
Tisdag - Pasta med tonfisk och citronFår jag fresta med en god och superlättlagad pastarätt idag? Pasta är ju alltid populärt och det är ju generellt snabblagad mat dessutom, vilket ju alltid är ett stort plus så här mitt i veckan. Ja, detta är ännu ett supertips på mat som kräver få ingredienser och minimalt med ansträning, men som ändå smakar alldeles fantastiskt. Pasta, tonfisk och citron - mycket svårare än så behöver det inte vara för att sätta guldkant på vardagsmaten. 
 
Onsdag - Mini-ansjovispajerAnjovispajer i miniformat! Perfekt på påskbuffén, eller bara som en god middag för den sakens skull! Dessa pajerna är något av en variant på Janssons Frestelse - fast snäppet godare! Oavsett så är de helt enkelt ett måste så här i påsktider! 
 
Skärtorsdagen - RäkcheesecakeIdag inleder vi påsken på riktigt! Det gör vi på bästa sätt med ett riktigt måste när det vankas påsk - räkcheesecake! Dekorera den färgglatt och ställ den mitt på bordet - den lyser upp måltiden rejält och är en riktigt fröjd för både öga, och mage. Lika god som ensamrätt eller på påskbuffén!
 
Långfredagen - PåskmustkycklingEn av de allra godaste varmrätterna jag vet - påskmustkyckling! Ja, vad kan passa bättre i påsk än saftigt ugnsstekt kyckling i en galet smakrik sås med påskmust som bas?! Inte mycket vill jag lova!
 
 
Påskafton - Helstekt lakritslamm: Lammkött hör ju påsken till, så vad kan passa bättre än en smakrik lammstek på självaste påskafton? Mitt bästa tips? Våga prova något annorlunda! Vad sägs om att smaksätta lammet med lakrits? Låter det konstigt, ja, kanske, men jag lovar att det är förvånansvärt gott och påskgästerna kommer gå mer än nöjda från middagen! 
 
Påskdagen - Inkokt lax med räktoppInkokt lax är något som verkligen passar perfekt på buffébordet eftersom den ska ätas kall, och med andra ord med fördel kan förberedas både en och två dagar innan den ska serveras! Att den sedan dessutom är helt gudomligt god, jo, faktiskt, gör ju liksom inte saken sämre om man säger så! Det här mina vänner, det här är en rätt som hela familjen äter med hull och hår, och jag lovar att tallrikarna näst intill slickas rena, så gott är det!  
 
Veckans söta - Mangoripplad citronglasstårtaEn påsktårta för mig ska vara god, frisk och fräsch, och den får så klart extra plus i kanten om den är gul - denna glasstårtan uppfyller alla de kriterierna, med råge. Jag säger bara mango, citron, glass, tårta... Vad kan gå fel i den ekvationen? Inget! Det här mina vänner, det här är minst sagt försvinnande gott och ett perfekt avslut på påskmiddagen!   
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - tommy:

många goda recept på din blogg =)

Svar: Tack ska du ha, kul att du tycker om dem! :-)
Jessica Fransson