Powered by Jasper Roberts - Blog

Lakritskladdkaka

Godmorgon... eller ja, god förmiddag kanske vore mer passande?
 
Nåja, idag fick jag äntligen en efterlängtad sovmorgon igen så vi har precis ätit frukost jag och barnen. Idag tänkte jag att vi skulle ta en liten snabbtur in mot stan och gå på presentjakt. Imorgon fyller min kusin/guddotter hela 18 år och vi ska så klart dit och fira henne. En present har jag redan köpt, men jag skulle vilja ha något litet till, så hoppas att jag hittar just det jag är ute efter. Håll tummarna.
 
I eftermiddag sen är vi bjudna till min vän Maria, och det tackar vi ju aldrig nej till! Jag menar, varför skulle man någonsin tacka nej till gott sällskap? Nej, precis. Både jag och Maria försöker vara lite duktiga och dra ner lite på sötsakerna, men det bjuds säkerligen på något annat gott ändå om jag känner henne rätt. 
På tal om att undvika sötsaker så kanske det kan passa med en sötsak? Hahaha, ja, men bara för att jag försöka trappa ner så betyder det ju inte att inte ni heller är sugna? Dessutom sa jag ju faktiskt trappa ner, inte sluta. ;-) Därför bjuder jag idag på en kladdig historia med smak av lakrits! Är du, som jag, en lakritsälskare så kommer du vilja ha mer än en bit av denna lilla godingen. Ha den till fredagsmyset ikväll, eller bjud hem några vänner på eftermiddagsfika imorgon vetja!
 
Hoppas nu ni alla får en riktigt trevlig fredagskväll! 
 

Lakritskladdkaka


ca 8-10 bitar
 
  • 150 gram smör
  • 2 msk lakritspulver
  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 2 msk sirap
  • 2 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
 

  1. Smält smöret.
  2. Vispa ihop ägg, socker, sirap, mjöl, kakao och lakritspulver.
  3. Balnda ner det smälta smöret.
  4. Häl smeten i en smord och bröad paj- eller springform.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca15-25 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.
  6. Låta savlna och pudra sedan eventuellt florsocker över innan servering.
 
Tips!
Kladdkakan kan du med fördel göra dagen innan den ska serveras. Den bli nästan godare om den får spendera natten i kylskåpet!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Anonym:

Hej
Vart kan man köpa lakritspulver?

Svar: Hej! Det finns bland bakhyllorna i vanliga mataffären! :-)
Jessica Fransson