Powered by Jasper Roberts - Blog

Vitlöksjärpar

Första Maj, välkommen!
 
Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne... Har ni hunnit lura någon ännu idag, eller har ni kanske blivit lurade själva? Jag har blivit förskonad ännu så länge, men man ska ju så klart aldrig ropa hej innan man korsat bäcken, och dagen är ju långt ifrån slut ännu...
 
Idag har jag jobbat, och vi bestämde oss för att göra en liten utflykt idag. Ni vet, passa på när det är röd dag. Så, det blev en liten utflykt till Börjes i Tingsryd där vi åt gigantiska räkmackor till lunch allihopa, och jag menar, kom igen, räkmackor - det är alltid gott! 
Det är ju för övrigt inte bara 1 maj, och röd dag idag, det är ju dessutom fredag mina vänner! Ja, även om det är röd dag och de flesta kanske är lediga idag så det är ju alltid roligt när det står just fredag i almanackan, tycker ni inte det? Hur ska ni spendera er röda fredag? Jag var och handlade efter jobbet eftersom vi ska ha vänner på grillmiddag imorgon - jag kommer bjuda på både det ena och det andra. Ni får kika in på Instagram i vanlig ordning under morgondagen om ni vill ha en liten förhandsvisning. 
 
Tills dess vill jag tipsa er om smarriga vitlöksdoftade järpar till kvällens middag! De är enkla att göra, och supergoda - med andra ord den perfekta fredagsmiddagen!! Vill ni trots allt ändå insistera på tacos? Ja, men släng i lite tacokrydda också i järparna då och slå två flugor i en smäll vetja! 
 
Trevlig fredag allesammans! 
 

Vitlöksjärpar med stuvade pastaskruvar


4 potioner
  • 500 gram nötfärs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk vatten
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman färs med riven vitlök, vatten, salt och peppar till en smidig smet.
  2. Forma ca 8-12 stycken jämnstora järpar av färsen.
  3. Bryn järparna i en stekpanna runt om tills de får en fin yta.
  4. Lägg dem i en ugnssäker form och tillaga dem färdigt på 200 grader i ca 10-15 minuter, beroende på hur stora du gjort dem.
 
Servera järparna tillsammans med en god sallad och exempelvis stuvade pastaskruvar!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook