Powered by Jasper Roberts - Blog

Trippel Chokladcheesecake

Hej och godmorgon lillördag!
 
Idag är vi uppe tidigt i huset, och strax ska vi bege oss av mot förskolan där jag ska lämna av barnen. Vidare ska jag sedan till jobbet som idag börjar med en mötesförmiddag! Dubbla möten idag, och det ena av dem ser jag fram emot med både iver och lite nervositet! Ja, håll tummarna nu mina vänner att det går min väg det här mötet, så ska jag berätta mer för er om det sen! 
Resten av dagen kommer också bestå av jobb då jag har ett dygnspass framför mig. Det första av två denna veckan... Ja, jag har en massiv arbetsvecka framför mig denna veckan, men vet ni vad? Sen är det bara ett par veckor kvar till semestern minsann, så vem klagar? Inte jag i alla fall! 
 
Vad har ni andra för onsdagsplaner?
 
Baka lite inför helgen kanske? Det är ju trots allt Sveriges Nationaldag på lördag, och jag tycker minsann att vi borde bli bättre på att fira vår nationaldag i detta landet. Titta bara på Norge eller USA exempelvis! Jo, jag tycker allt att ni kan lägga lite extra energi på att fira på lördag, det är ju trots allt en helgdag som är värd att fira tycker jag. Hur ska man då fira?
Smaksak så klart, men om inget annat så kan man ju alltid lägga ner lite extra på eftermiddagsfikat, eller vad säger ni? Vad sägs exempelvis om en chokladcheesecake med tre lager av olika sorters choklad? Det lät inte fy skam va? Nej, det tyckte inte jag heller när jag hittade den på Fredriks Fika och sedan bakade den till personalfesten vi hade för ett par veckor sen. Den uppskattades stort vill jag lova, och den är ju så klart inte bara god, utan även fantastiskt rolig att skära i, när man ser de olika lagren! Den kan med fördel förberedas en eller två dagar innan den ska serveras, sen är det bara att ta fram den och dekorera den medan man brygger kaffet!!  
 

Trippel Chokladcheesecake


Botten:
  • 125 g smör
  • 250 g digestivekex
 
  1. Smält smöret. Lägg kexen i en matberedare och finfördela dem. Tillsätt smöret.
  2. Tryck ut degen i en bakplåtspappersklädd springform, ca 25 cm i dm. Ställ kallt.
 
 
 
Fyllning:
  • 4 äggulor
  • 4 äggvitor
  • 400 g Philadelphiaost
  • 2 dl socker
  • 4 dl vispgrädde
  • 200 g mörk Choklad
  • 200 g mjölkchoklad
  • 200 g vit choklad
  • 8 gelatinblad
  • 2 msk kokande vatten



  1. Separera äggen - gulorna i en skål och vitorna i en skål.
  2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum.
  3. Vispa äggulorna tillsammans med Philadelphiaosten och hälften av sockret.
  4. Vispa grädden och resten av sockret ganska så hårt.
  5. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
  6. Smält den mörka chokladen över vattenbad eller i micro, gör detsamma med mjölkchokladen och den vita chokladen. De ska vara lite varma, men inte kokheta. Om de är för kalla stelnar gelatinet för snabbt.
  7. Lös upp gelatinbladen i 3 matskedar hett vatten.
  8. Vispa ner det upplösta gelatinet i Philadelphiablandningen.
  9. Rör ner 1/3 av philadelphiablandningen i den mörka chokladen.
  10. Rör sedan ner 1/3 av grädden och 1/3 av äggvitorna.
  11. Fyll formen med den mörka chokladblandningen och ställ formen i frysen ca 5 minuter så att den stelnar lite lätt.
  12. Gör samma som ovan fast med mjölkchokladen och till sist den vita chokladen med 5 minuters mellanrum
  13. När alla lager är gjorda, ställ formen i kylen 3-4 timmar, eller över natten.
 
Garnera cheesecaken med färska bär, och ta fram ca 20 minuter innan servering. Skär i tårtbitar och njut!

 

Instagram: @vardagsmatalajess