Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarberkräm

Godmorgon kära läsare!
 
Idag har jag en fartfylld tisdag framför mig - först blir det en snabbvisit i Kalmar och Ikea, och sen snabbt hem igen och motta gäster. Det är vår tur att stå värdar för min svåger och hans familj som kommer hit till oss i några dagar. Nej, vi har inte tröttnat på varandra än, och det ska bli så kul att ha dem här! 
 
Vad ska ni hitta på för kul idag? 
 
Hoppas ni fått en bra start på veckan i alla fall, och juli månad och är sommartaggade till tusen! Ja, vi har ju i alla fall äntligen fått lite sommarvärme om inget annat, och ingen är nog mer tacksam än jag för det! Ja, alltså, det är klart att även jag ibland kan tycka att den där riktigt tryckande värmen som vi hade i helgen inte direkt inspirerar till att stå och svettas i ett varmt kök, speciellt inte mitt på dagen. Nej, man blir kanske inte direkt så så där jättesugen op att stå och laga en massa varm mat en riktigt het sommardag, men äta bör man ju göra hur som helst.
När jag var liten och jag tillsammans med min kusin Johanna spenderade sommarloven i våra morföräldrars sommarstuga i Skåne serverades det ofta kräm till lunch. Mormor och morfar tyckte att det var alldles för varmt för att äta varm så här mitt i sommaren och såledeles blev det ofta trädgårdsluncher bestående av jordgubbar med mjölk och grädde, eller just kräm med mjölk. Det var ju sällan jag och min kusin protesterade om man säger så. Numera äter vi ganska sällan kräm, i alla fall här hemma, det har liksom på något sätt kommit i glömska. Faktum kvarstår ju dock så klart att det är himla gott en varm sommardag, och speciellt om den är hemmagjord! Som tur väl är så är det ju inte bara fantastiskt gott och svalkande i värmen, utan det är ju dessutom barnsligt enkelt att göra! 
 

Rabarberkräm


4 portioner
 
  • ca 800 gram rabarber
  • 4 dl vatten
  • 2 dl socker
  • ca 2 msk potatismjöl
 
  1. Skölj och skala rabarbern och skär dem i mindre bitar.
  2. Lägg rabarbern i en kastrull och häll över vattnet.
  3. Koka upp och rör ner sockret.
  4. Låt koka tills rabarbern blir mjuk och faller i sönder, ca 15-20 minuter.
  5. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten, och med det med en svag stråle ner i rabarbern tills det blir lagom tjocklek. Rör om hela tiden så det inte klumpar sig.
  6. Koka upp igen och dra sedan bort krämen från värmen.
  7. Häll över i en skål och låt kallna.
 
Servera kall tillsammans med med kylskåpskall mjölk.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook