Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 27

Good morning vecka 27! 
 
Sista veckan i juni - första veckan i juli...
 
Jamen, hur hände det då exakt om jag får fråga!? Jag fattar ingenting? Vad hände med vår första sommarmåndad liksom? Ja, kanske är det så att den helt enkelt fullkomligt regnade bort och att man därför inte tyckte det kändes som sommar, inte över huvud taget faktiskt. Jag har gått med jacka på hela juni månad, och det är ju kanske inte så man tänker sig att man ska ha sommar så att säga. Nej, nu håller vi alla tummar och tår vi bara förmår att den kommande månaden för med sig den riktiga sommaren!!
 
Vi är för övrigt fortfarande kvar nere i Kävlinge hos min svåger. Ja, jag och barnen i alla fall. Pappan i familjen fick snällt köra hem igår kväll eftersom han jobbar denna veckan också och inte får tuta i semestertutan förrän nästa vecka. Så, vi tänkte stanna här några dagar och kusinmysa själva helt enkelt, och Jenny har en massa roligt planerat för oss de kommande dagarna! 
 
Idag är det dock först och främst kalasdags igen! Idag ska vi köra en vända till Blekinge. Idag ska vi nämligen fira min kusin - Angelica 18 år - så det blir en snabbrunda till Olofström innan vi återvänder till kusinerna i Kävlinge ikväll igen. Vi ska med andra ord hem till en av mina morbröder och fira henne med hela tjocka släkten, och det ska bli trevligt det med. 
Det är en hel del kalsande varje år vid denna tiden för oss då många i både min och sambons släkt fyller år i början på sommaren, men det är bara trevligt tycker jag. Jag som älskar folksamlingar och en massa snack över god mat och fika. Nej, jag klagar absolut inte! 
 
Vad ska vi äta i veckan då? Ja, man kan ju inte kalas varje dag (hur trevligt det än låter), och behöver ju därför ha en liten matlista redo för den där vardagsmaten vi alla älskar. Här kommer veckans förslag! 
 

Matsedel vecka 27


Måndag - Köttbullar i champinjonsåsVad sägs om att starta veckan med något så barnvänligt som köttbullar?! Det finns väl knappast många barn som tackar nej till en hederlig svensk köttbulle menar jag? Mina gör det då inte vill jag lova! Hemmagjorda ska köttbullarna så klart vara, och sen får de hemskt gärna ta ett långt dopp i en riktigt krämig champinjonsås mina vänner! 
 
Tisdag - Fisk i dill- och äggsåsNågot klassikt, enkelt som går snabbt att tillaga - maten står på bordet på en halvtimme. Perfekt vardagsmat! Vad pratar jag om nu då? Jo, om något av det mest klassiska som finns inom svensk husmanskost: fisk i äggsås! Ja, det är ju så enkelt, men så barnsligt gott verkligen, och inte blir det sämre om man piffar till såsen med en näve dill! Finns det någon mer svensk krydda än dill egentligen?
 
Onsdag -  Apelsinkotlett och potatissallad CapreseMin personliga favorit bland potatissallads-djungeln! Servera tillsammans med löjligt godakotletter och en härligt krispig grönsallad eller lite förvällda grönsaker. Häll även gärna lite av apelsinskyn över kotletten till serveringen - mums! Jag lovar er att det är en smaksensation som ni inte får missa! 
 
Torsdag - Bön- och blomkålssallad med grillad korv: Riktigt snabba lösningar krävs ibland på middagsbordet! Ni vet, den sorten som man bokstavligen kan slänga ihop inom loppet av minuter! Vad kan en sådan middag innebära då? Jo, en god, kryddig korv att bara steka på kan vara en superb lösning en stressig dag, serverad tillsammans med en knaprig och god sallad.
 
Fredag - Kycklingkebab i pitabröd: Vill man ha en taco-liknande middag, men ändå inte tacos, en fredag som denna så kanske jag kan få tipsa om  kycklingkebab? Serverad i exempelvis pitabröd och med en massa färska goda grönsaker som tillbehör - lite som tacos, men ändå inte. Det faktum att denna kebaben dessutom är världens enklaste att göra, ja, det gör ju bara att den blir ännu mer tilltalande!
 

Lördag - Honungsglaserade revben: Jag älskar revben! Revben faller under kategorin favoritkött-att-grilla i min bok, och jag gör det därför både gärna och ofta! Som med allt annat så tycker jag ju dock att man ska variera sig mellan gångerna och därför kommer här ännu ett förslag på smaksättning av revben. Len honung möter vitlök! 
 
Söndag - Fiskpaket med citron, vitlök och kapris: Till söndagsmiddag vill jag tupsa er om en lättlagad fiskmiddag som utan problem kan tituleras antingen vardagsmat såväl som söndagsmiddag! Dessa små fiskpaketen är lätta att tillaga, men fullkomligt fullpackade med härliga smaker och dofter som väller ut ur foliepaketen när man öppnar dem vid bordet.
 
Veckans söta - Rabarberpaj med knäckigt havretäckeRabarberpaj mina vänner, det är kort och gott en riktig smak av sommar! Avnjuts så klart helst ljummen med lite vaniljsås eller vaniljglass. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook