Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttbullar i champinjonsås

Välkommen SEMESTER!
 
Ja, mer än välkommen semester-onsdag! Sedan en dryg halvtimme tillbaka har jag officiellt startat min semester 2015, och ni kan tro att jag ser fram emot lite ledighet nu efter en fartfylld, men härlig vår.
 
Hur jag ska inleda denna första semesterdag? I bästa vännens sällskap så klart! Japp, Maria och hennes pojkar är på väg hit just nu, as we speak. Det blir mys, bus och en massa skratt för hela onsdagsslanten med andra ord. Vad mer kan man begära av en onsdagseftermiddag egentligen? Inte mycket om ni frågar mig. Lite sommarsol på det och dagen är guld!
 
Ikväll sen är det packning som gäller... Imorgon ska det bli utflykt ner till Kävlinge i Skåne, till barnens farbror och hans familj. Där ska vi gå på kusinernas kalas och jag och barnen passar på att stanna några dagar extra medan pappan i familjen jobbar på en vecka till. Ja, pappan i familjen får vänta en och en halv vecka till innan han också officiellt kan ringa i semesterklockan så vi tar en minisemster hos kusinerna tills dess. Det ska bli så mysigt verkligen och både jag och barnen ser så mycket fram emot det!
 
En dag i taget dock, och idag är det mys med Maria och hennes pojkar som gäller, och det ser vi alltid fram emot det med! Det blir fika och sen middag, för jo, äta bör man ju som det sägs! Vad kan man då tänkas njuta av en sådan onsdag som denna? 
Vad sägs om något så barnvänligt som köttbullar?! Det finns väl knappast många barn som tackar nej till en hederlig svensk köttbulle menar jag? Mina gör det då inte vill jag lova! Hemmagjorda ska köttbullarna så klart vara, och sen får de hemskt gärna ta ett långt dopp i en riktigt krämig champinjonsås mina vänner! MUMS! 
 

 Köttbullar i champinjonsås


4 portioner
 
  • 500 gram nötfärs
  • 0,75 dl havregryn
  • 1 msk potatismjöl
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 1 ägg
 
Champinjonsås:
  • 4,5 dl grädde
  • 250 gram färska champinjoner
  • 1 tsk kinesisk soja
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och svartpeppar 
 

  1. Blanda havregryn, potatismjöl och vatten. Rör i salt och peppar och låt havregrynen svälla i ca 10-15 minuter.
  2. Rör ner färsen och ägget, tills färsen blir smidig och det blir en enhetlig smet.
  3. Rulla köttbullar.
  4. Bryn köttbullarna i en stekpanna så de får fin yta.
  5. Skiva ner champinjonerna och lägg dem i stekpannan tillsammans med köttbullarna. Stek tillsammans i några minuter.
  6. Häll över grädden och sojan, och smula ner buljongtärningen och rör runt.
  7. Koka upp och låt puttra samman i ca 5 minuter.
  8. Smaka av såsen med salt och svartpeppar.
 
Servera köttbullarna tillsammans med såsen, kokt ris och gärna färska grönsaksstavar eller en sallad.
 
 
Tips!
Tycker barnen, eller någon annan i familjen inte om champinjoner? Gör såsen vid sidan om köttbullarna istället för att koka dem i den. Eller uteslut champinjonerna och du har en klassisk och god gräddsås till köttbullarna. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook