Powered by Jasper Roberts - Blog

Flankstek i krämig sås

Första november... 
 
Ja, idag är det officiellt ny månad igen mina vänner... Det står numera November i almanackan och det går med stormsteg fram emot jul nu när höstlovsveckan kommit till sin ända. I denna månaden infaller nämligen redan Första Advent, kan ni fatta det?!? Nej, det låter helt otroligt i mina öron och det känns om att julen ännu bör vara ganska lång bort... Det är ju bara som vanligt att gilla läget dock, inte mycket annat man kan göra vare sig man vill eller inte. Vi har ju dock turen att just nu ha en helt fantastisk höst, så den får vi förhoppningsvis njuta av i några veckor till i alla fall. 
 
Vad har då novmeber månad att bjuda på tro? Ja, mina vänner, inga större planer än så länge om jag ska vara ärlig. Ett par utbildningsdagar via jobbet vilet kommer innebära en resa till Linköping och en resa till Malmö är vad som står i min abetskalender i alla fall. I övrigt är vardag och rutin som gäller, i alla fall vad jag vet nu.
 
Idag ska vi i alla fall köra in till Växjö efter frukosten och göra en liten visit på Toys R Us hela familjen. Det är nämligen kampanjdag idag så allt i hela butiken (nästan) har 25% rabatt. Det betyder: julkappar, here I come! Jag har visserligen faktiskt redan tjuvstartat med julklappsinköpen och dessutom hunnit ganska långt med dem till och med, men än är inte allt klart. Min son önskar sig ett eller två spel till wii:et exempelvis, så det tänkte jag passa på att inhandla idag när det ändå är lite billigare. Jag har så smått börjat inse att det är sant som de säger med att allt blir dyrare ju äldre barnen blir, så varför inte spara när man kan! 
 
Hur ska ni spendera denna sista dag på höstlovet?
 
Äta en god söndagsmiddag förhoppningsvis? Ja, men det är klart att ni ska det! Måste man då äta en stek, kokt potatis, gräddsås och gelé för att det ska klassas om söndagsmiddag? Nej, givetvis inte, även om nyss nämnda middag är vansinnigt god, så kan man så klart äta något som är minst lika gott, men mindre än hälften så tidskrävande. Vad sägs exempelvis om att ta den där steken och strimla ner den i en galet god och krämig sås som man sedan serverar till pasta? Mums säger jag bara mina vänner! Vill man absolut ha sina kokta potatisar och sin gelé, så går det givetvis lika bra att servera till det med!
 

Flankstek i krämig sås


4 portioner
 
  • 500 gram flankstek (eller exempelvis grytbitar)
  • 1 vitlöksklyfta
  • 200 gram champinjoner
  • 2 msk vetemjöl
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2,5 dl vatten
  • 1 kalvbuljongtärning
  • 2 tsk kinesisk soja
  • 1 msk dijonsenap
  • 1 tsk dragon
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala och finhacka vitlöken. Skiva champinjonerna och strimla köttet.
  2. Fräs vitlöken gyllenbrun och lägg sedan ner kött och svamp.
  3. Låt altsammans fräsa några minuter.
  4. Strö över mjölet och rör om.
  5. Häll över vatten och matlagningsgrädde, och smula ner buljongtärningen.
  6. Smaksätt med senap, soja och dragon.
  7. Koka upp och låt puttra samman i ca 10 minuter.
  8. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera såsen tillsammans med nykokt pasta, eller potatis, ocn en god, krispig sallad. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook