Powered by Jasper Roberts - Blog

Bacon- och potatisomelett

Godmorgon... Nja... Ok, god förmiddag!
 
Hoppas ni alla hade en riktigt trevlig midsommar igår, tillsammans med nära och kära över god mat och jordgubbar i  mängder!? Själv spenderade jag min midsommarafton på jobbet, men vi hade det riktigt bra med både sill, jordgubbstårta och dans kring midsommarstången! Jordgubbstårtan hade jag bakat och gick minst sagt åt, vilket var jätteroligt! För er som kanske missat det finns så klart bilder från min midsommar på Instagram - @vardagsmatalajess - i vanligt ordning. 
 
Ja, jag spenderade hela min midsommar på jobbet där jag för den sakens skull även har spender min natt. Jag är nyss hemkommen och ska med andra ord nu njuta av lördag tillsammans med min lilla fina familj. 
 
När jag jobbat natten på helgen brukar vi oftast vänta med att äta frukost tills jag kommer hem så vi kan äta tillsammans, och så även idag. Ja, fast det är klart att det blir ju förstås mer av en brunch, men det är ju galet gott det med! Omeletter tillhör ju kategorin perfekt-brunchmat, och en helg som denna så har man kanske en massa nypotatis över från gårdagens midsommarmiddag? Ja, men passa då på att tärna potatisen och lägg ner dem i en ugnsomelett! Man blir av med resterna, och man får framför allt en fantastiskt god och lättlagad brunch, eller lunch, att njuta av vid middagsbordet! 
 

Bacon- och potatisomelett


4-6 portioner
 
  • 6 dl mjölk
  • 5 ägg
  • 1,5 msk vetemjöl
  • 1,5 tsk salt
  • 500 gram kokt färskpotatis
  • 1 gul lök
  • 280 gram tärnat bacon
  • ca 10 körsbärstomater
 

  1. Tärna potatisen, finhacka löken och halvera körsbärstomaterna.
  2. Lägg potatistärningar, bacon och körsbärstomater i en ugnssäker form.
  3. Vispa samman mjölk, ägg, mjöl och salt och häll äggstanningen över potatis- och baconblandningen. 
  4. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 35-40 minuter tills omeletten fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god, krispig sallad. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook