Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläderblomssaft

God, tidig, lördagsmorgon allesammans!
 
Är ni uppe än? Nä, jag hoppas att ni alla fortfarande får ligga kvar i sängen och njuta av en sovmorgon idag... Själv ska jag jobba hela lördagen, annars hade jag fortfarande legat och sovit gott kan ni tro. Håll tummarna  bara att det blir en fin dag så vi kan vara ute på jobbet.
Utflykter är en av de största fördelarna med mitt jobb. Igår var jag på inte mindre än två stycken på samma dag - på eftermiddagen var det fika inne i stan, och på kvällen var det grillkväll för hela slanten. Det bjöds på en hejdundrande grillbuffé med galet saftig kyckling såväl som pastasallad, potatissallad och en massa annat smått och gott. Minst sagt en helt ok fredagskväll på jobbet med andra ord. Just idag har vi inga utflykter planera, men en fika ute i sommarsolen är verkligen inte fy skam det heller.
 
Vad ska ni andra hitta på en lördag som denna?
 
Vad sägs om att ta vara på flädern innan den blommar över för säsongen? Plocka av blommorna och gör lite saft av dem vetja! Fläderblomssaft är något av det godaste som finns i saftväg om ni frågar mig, och så klart är den allra godast om den är hemmagjord. Jag ska erkänna att detta är första gången jag gör egen flädersaft, men om jag får säga det själv så blev den precis så där som jag vill ha den!
 
 

Fläderblomsaft


5 liter koncentrat
 
  • 60 fläderblomskvistar
  • 5 citroner
  • 2 lime
  • 3 lite vatten
  • 3 kg strösocker
  • 100 gram citronsyra 
 
 
  1. LÄgg blomklasarna i en stor hink eller bunke - den bör rymma minst 5 liter.
  2. Borsta citronerna och limen och skiva dem tunt. Lägg ner skivorna tillsammans med blomklasarna.
  3. Koka upp vattnet tillsammans med socker och citronsyra.
  4. Häll den heta lagen över fläder, citron och lime.
  5. Täck med lock och låt stå i tre dagar.
  6. Sila den sedan  och häll upp på väl rengjorda flaskor.
  7. Förvara kallt.
 

Ps. Vill man ha lite mindre saft så går det förstås ypperligt att halvera receptet. Annars går det jättebra att frysa in saften för längre hållbarhet!

 

Instagram: @vardagsmatalajess