Powered by Jasper Roberts - Blog

Torsk i krämig apelsinsås

Hej, hallå på Trettondagen!
 
Vet ni varför vi "firar" trettondagen, varför den egentligen är en röd dag? Jag hade verkligen ingen aning om jag ska vara ärlig när jag funderade på det, så, jag rådfrågade min vän Google! Där fick jag till svar att vi tydligen firar trettondagen för att minnas de tre vise männens besök i Betlehem efter Jesu födelse. Lite som ett födesedagsfirande för Jesus tydligen och trettondagsfirande är tydligen med andra ord äldre än själva julfirandet. Där ser man. Då lärde jag mig något nytt idag med. Tur att man har Google ibland!
 
Hur som helst, lediga är vi kanske de flesta av oss idag i alla fall? Jag är det, och idag blir det hemmamys för hela slanten! Barnen har önskat stuvade makaroner till lunch, så det tänkte jag sätta igång med om en liten stund och sen tänkte jag att vi kunde ha en mys-eftermiddag i soffan under filten. Känner jag mina barn rätt så är det inte helt otippat att det kommer bli Frost på tvn, igen... Hur många gånger har vi inte sett den nu? Nåja...
 
Sen är det ju så klart dags för middagslagning också ikväll. Tisdagar är väl en bra dag att äta fisk, tycker ni inte det? Det tycker i alla fall jag, och det blir ofta fisk här hemma just på tisdagar. Här kommer ett litet fisktips till er med en fräsch smak av apelsin! Jag älskar allt citrussmakande, och då även givetvis apelsin. Det är ju bara så gott, och det passar väldigt bra tillsammans med fisk. Testa vetja!
 

Torsk i krämig apelsinsås


4 portioner
 
  • 600 gram torskfilé (eller annan vit fisk)
  • 1 msk vetemjöl
  • 2 dl mjölk
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 apelsin
  • salt
 
  1. Riv skalet från apelsinen. 
  2. Vispa ihop grädde, mjölk, smulad buljongtärning, mjöl och apelsinskal i en djup stekpanna. Koka upp.
  3. Salta fisken och lägg ner filéerna i såsen.
  4. Låt fisken sjuda i såsen i knappt 10 minuter, tills fisken är klar.
  5. Smaka av såsen med salt.
 
Servera fisken tillsammans med kokt potatis och gärna en sallad med klyftad apelsin i! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Annika Fingal:

Jag gillar din blogg sida då recepten verkar bra om man tänker på vikten.Jag behöver verkligen gå ner i vikt.Är 164 cm och väger 88kg.
När jag ser vilken skillnad din operation gjort blir jag avundsjuk.Starkt jobbat.

Svar: Hej och tack så mycket! :-) Kul att du tycker om bloggen, hoppas du kommer trivas här inne. :-) Lycka till med din viktresa. :-)
Jessica Fransson

#2 - - emma:

ser gott ut