Powered by Jasper Roberts - Blog

Chicken Tikka Masala

Hej och guten morgen allesammans!
 
Fredag och ledig dag för mig, ack så skönt! Långhelg framför mig med andra ord, och den ska avnjutas! Imorgon ska vi hem till min svärfar på tex-mex afton, och det ska bli så roligt verkligen! Vi ska ha lite knytis då hela sambons släkt kommer så vi blir ganska många - så roligt! Vad jag ska ta med mig? Kika in på Instagram för en liten smygtitt vetja!
 
Söndag sen blir med största sannolikhet en vilodag med hemmamys för hela slanten och det är skönt det med! Denna dagen då? Ja, igår sa jag ju att jag var sugen på en liten tripp till Ikea, och jo, det blir minsann så också! Jag gör slag i saken och tar med mig barnen och en vän, and off we go! Håll tummarna att det går bra att ha med barnen, de blir ofta snabbt rastlösa i affärer (så länge det inte är en leksaksaffär dvs) och rastlöshet = gnäll. Jag tänker mig dock att jag mutar dem med lite goda köttbullar till lunch i restaurangen och sen får jag ha lite andra mutor med mig i väskan för resten av besöket - godis, böcker och ett och annat spel på min iPhone. Ja, så ska det nog gå bra ändå! 
 
Ikväll krävs det ju dessutom en riktigt god fredagmiddag, ni vet, så man kommer in i den rätta helgkänslan! Färgglatt och gott tycker jag välkomnar helgen på ett bra sätt, och en middag som uppfyller båda kraven? Ja, vad sägs om Chicken Tikka Masala? Jag gör min på hela kycklingdelar, men givetvis går det lika bra med kyckligfilé om man vill slippa rensa kycklingbenen medan man äter. 
 
Njut nu mina vänner och ha en riktigt trevlig helg allesammans!
 

Chicken Tikka Masala



4 portioner
 
  • 500 gram kycklingdelar
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 0,5-1 "tumme" färsk ingefära (efter smak)
  • 0,5-1 röd chilifrukt (efter smak)
  • 3 tsk garam masala
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 citron
  • 3 msk tomatpuré
  • 4 dl vatten
  • salt och peppar
 
  1. Strimla paprikan och löken. Finhacka vitlök, chilifrukt och ingefära. Riv citronskalet.
  2. Bryn kycklingdelarna i en stor stekgryta så de får lite färg.
  3. Tillsätt vitlök, lök, paprika, chili och ingefära och låt fräsa med några minuter.
  4. Krydda med garam masala, salt, peppar och rivet citronskal.
  5. Rör ner tomatpurén och häll över grädden och vattnet.
  6. Koka upp och låt puttra samman i ca 15 minuter, under lock. 
  7. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.
 
Servera tillsammans med ris 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook