Powered by Jasper Roberts - Blog

Hjärtlig filé i färsk tomatsås

Godmorgon fredag!
 
Vilken strålande fredag det är! Solen skiner och jag hör hur snön smälter och det porlar från stupröret utanför fönstret! Det är nästan så man får lite vårkänslor minsann! Jag hoppas innerligt att ni har en lika fin dag där ni befinner er just idag.
Ledig fredag, solsken och en efterlängtad kväll framför mig, mer än så kan man ju knappast begära!? Jo, förstår ni, ikväll är det Girl's Night på bion då jag och min vän Maria ska gå och se Fifty Shades of Grey, äntligen! Jag har tappat räkningen på hur många omgångar jag läst böckerna vi det här laget och älskar dem! Så, som ni kanske kan förstå är förväntningarna på denna filmen minst sagt ganska höga! Lika bra som böckerna är kommer den ju inte vara - det är aldrig filmer - men håll tummarna att den håller hög standard ändå! Någon som kanske till och med har sett den redan och vill delge vad ni tyckte?
 
Så ser min fredagkväll ut, vad har ni för planer idag?
 
Fredag ja, dagen före dopparedagen... Eller nja, inte exakt kanske, men det ÄR ju dock dagen före Alla Hjärtans Dag som infaller imorgon! Kärlek, hjärtan, fluff och allt som är rosa! I love it! Det har ju blivit ett par bakverk med hjärtliga teman denna veckan här på bloggen under mitt Alla Hjärtans Dag-tema, och även ett par förrätter och en dessert. Smarriga och söta bakverk i all ära, men man måste ju faktiskt ha lite middag i magen också! Japp, vi har äntligen kommit till huvudrätten! Mitt allra bästa tips för huvudrätten är en väl beprövad favorit i repris här på bloggen, en middag som helt enkelt passar alldeles perfekt att bjuda din älskade på imorgon!
 

Hjärtlig filé i färsk tomatsås

 

4 portioner
 
  • ca 600 gram fläskfilé
  • 4 stora färska tomater
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl vatten
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 kruka färsk basilika
  • salt och peppar
 
  1. Skär ett litet kryss i tomaternas skal och skålla dem i kokande vatten i ca 15-20 sekunder. Spola av dem och skala sedan av tomatskalet.
  2. Dela tomaterna och gröp ur kärnorna. Skär tomatköttet i fina tärningar. 
  3. Hacka vitlöksklyftorna och fräs vitlöken tillsammans med tomattärningarna hastigt. Tillsätt sedan köttbuljong, grädde och vatten och låt koka ihop. 
  4. Hacka basilikan och lägg ner även den i såsen. Smaka av med salt och peppar.
  5. Skär fläskfilén i skivor, krydda dem med salt och peppar. Stek fläskfilémedaljongerna i lite olja tills de får fin färg - ca 2-4 minuter per sida beroende på tjocklek.
 
Tips!
Lägg ner lite extra kärlek på maten och skär ut fläskfiléskivorna som hjärtan!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess