Powered by Jasper Roberts - Blog

Färskostfyllda smördegshjärtan

Godmorgon lördag!
 
Vet ni vad det är för dag idag (förutom just lördag)? Jo, idag är det exakt en vecka till Alla Hjärtans Dag 2015! Alla Hjärtans Dag ja, vad säger ni om den? Brukar ni fira eller uppmärksamma den på något sätt, eller tycker ni bara att det är en komersiell högtid som inte är något att bry sig om kanske? Själv tycker jag det är lite smått mysigt att ha en alldeles egen hjärtedag, komersiell högtid eller ej, så jag brukar försöka uppmärksamman den, i alla fall med lite extra god mat, eller en flufflig och rosa dessert åtminstone. 
 
Jag tänker att det nog är fler med mig där ute i vårt land som ändå tycker om att fira Alla Hjärtans Dag så därför tänkte jag att jag under veckan som kommer skulle ha ett litet Alla Hjärtans Dag-tema här på bloggen! Jag vet ju att ni tycker om tema-veckor, så varför inte ägna en hel vecka åt allt det rosa, det fluffiga och puttenuttiga med extra många hjärtan! Jo, precis! Så, under den kommande veckan dyker det upp ett Hjärte-recept om dagen för att ge er lite extra inspiration inför nästa lördag. Bjud er käresta på en mysig tre-rätters vetja!
 
Vi börja Alla Hjärtans Dag-temat med en förrätt tänkte jag. Första tema-dagen: första rätten på middagsbordet. Man bör ju nästan fira Alla Hjärtans Dag med ett överflöd av just hjärtan, eller vad säger ni? Ja, jag tänkte väl det! Därför föreslår jag att inleda middagen med ett färskostfyllt frasigt smördegshjärta till dig och din älskade.
 

Färskostfyllda smördegshjärtan


2 portioner
 
  • 4 små smördegsplattor
  • 2 msk cream cheese
  • 2 soltorkade tomater
Garnering:
  • 1 ägg
  • sesamfrön
 
  1. Finhacka de soltorkade tomaterna och blanda samman med cream cheesen. Smaka eventuellt av med lite salt.
  2. Tryck ut hjärtan ur smördegen med hjälp av ett kakmått.
  3. Klicka ut cream cheesen i mitten på två av smördegshjärtanen.
  4. Vispa upp ägget och pensla kanterna på hjärtanen runt om fyllningen.
  5. Lägg på de andra två smördegshjärtanen som lock och tryck till ordentligt i kanterna.
  6. Pensla hjärtanan med det uppvispade ägget och strö på sesamfrön. 
  7. Grädda i ugnen på 200 grader tills de fått fin färg och blivit frasiga.
 
Servera på en fräsch och krispig salladsbädd.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - G I N A ~:

ser rätt spännande ut ^^