Powered by Jasper Roberts - Blog

Currylax på halloumi- och grönsaksbädd

Hej hej!
 
Hoppas ni fått en bra start på dagen, och på veckan? Här håller jag just på att tagga för nattjobb inatt... Barnen är lämnade på förskolan och nu får jag inte träffa dem på ett dygn. Jag älskar att jobba natt, det passar mig alldeles perfekt verkligen efterosm jag är en nattmänniska, men, det tråkiga är att det blir sådanan här dygn någon gång eller två i veckan när jag inte får se barnen. De brukar alltid fråga varför jag måste jobba så att de inte får träffa mig och det skär i mammahjärtat, men å andra sidan är jag långledig ganska ofta på detta nya jobbet istället, och det är ju jätteskönt. Tyvärr är ju dock barnen för små för att riktigt förstå det ännu...
 
Hursom helst, så är det alltså jobb ikväll och inatt och sen imorgon tänkte jag mig en liten shoppingtur igen. Nej, inte klädesshopping denna gången (eller kanske, vi får se), men jag tänkte åka och handla lite i mataffären. Nu när jag testar LCHF denna veckan och det är LCHF-temavecka på bloggen så gäller det att hitta alternativ till det jag är van vid att äta och det är inte helt lätt. Jag äter exempelvis ganska mycket knäckebröd i vanliga fall, både till frukost, mellanmål och kvällsmål så nu måste jag hitta på något bra frukost/mellanmåls/kvällsmål istället för mina knäckebröd.
 
Kanske kan någon av er tipsa om något bra frukost- och mellanmålstips? Någon som testat LCHF innan/nu, och sitter på världens bästa tips till mig?
 
Middagarna är ju mycket enklare, och jag ska erkänna att jag känner direkt att jag blir mättare mycket längre, på mindre mat, även så här i början. Häromdagen gjorde jag en riktigt god lax med smak av curry som jag serverade på en grönsaksbädd kombinerad med halloumiost, och jag orkade knappt äta hälften så mycket som vanligt. Det jag fick i mig av middagen var dock fantastiskt gott! Det behöver inte alltid vara så komplicerat för att smaka fantastiskt! 
 

Currylax på halloumi- och grönsaksbädd


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 zucchini
  • 1 aubergine
  • 1 röd paprika
  • 0,5 rödlök
  • 1 paket halloumi
  • 50 gram smör
  • 0,5 tsk curry
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skär zucchini, aubergine, paprika och halloumi i lika stora tärningar.
  2. Lägg grönsakerna i en ugnssäker form och krydda med salt och svartpeppar.
  3. Lägg laxfiléerna över grönsakerna och osten och krydda med salt och peppar.
  4. Blanda smöret med curryn och klicka ut på laxen.
  5. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.
 
Tips!
Variera grönsakerna efter eget smak och tyckte. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook