Powered by Jasper Roberts - Blog

Rischoklad

Godmorgon lillördag! 
 
Näst sista dagen på detta året mina vänner... Ja, ett helt år har snart gått, tro det eller ej. Vad har ni för minnen från detta året? Kanske något alldeles speciellt som ni kommer minnas med värme resten av livet, eller har kanske 2015 bjudit på en del mindre trevliga minnen också? Ja, man behöver nog lite av varje tror jag, det är ju just det som gör livet värt att leva, de där dalarna och höjderna i kombination med varandra. 
 
Idag har jag ett extra barn här hemma, då sonen ville ha lekkompis även idag, men idag är de hemma hos oss. Vi har nyss ätit lunch, och sonen fick bestämma vad han ville bjuda kompisen på. Det blev, ganska otippat, spagetti och köttfärsås, och det skulle vara "mormors köttfärsås" minsann, så det var precis vad de fick. Gott var det nog i alla fall, för talrikarna länsades helt och hållet, och bättre betyg än så kan man ju knappast begära från två 7-åringar om ni frågar mig! 
När kompisen gått hem för denna gången så är det mer lek och bus som står i almanackan. Vi är nämligen hembjudna till Maria och hennes familj i eftermiddag, och det ser vi ju alltid fram emot! Speciellt när det, som nu, var ett tag sen sist. Jag och Maria träffas ju ganska ofta på jobbet numera, men det var ett tag sen vi var där allihopa, alldeles för länge sedan! Så, fika och middag hos Maria it is!
 
När vi ändå är inne på fika och godsaker så tänkte jag att vi kunde avsluta detta året med ett litet godistips! Godiset till ära har jag dessutom gjort en helt ny kategori här på bloggen: en godis-kategori där alla små godistips får samlas och ha det bra tillsammans. Det är inte jätteofta jag gör eget godis, men det händer någon gång ibland så då tyckte jag att de små godsakerna kunde få en egen kategori. Kika gärna in, kanske hittar ni något ni vill testa! Idag lägger vi en snabb och barnvänlig liten godak till samligen i den nya godiskategorin. Närmare bestämt ett godistips som jag gärna bakar med barnen, eller helt enkelt låter barnen baka själva (efter att jag hjälpt dem smälta chokladen). Ja, så enkelt är det faktiskt, och innehåller dessutom enbart två ynka små ingredienser om man inte räknar med pappersformarna. Passar perfekt både till jul, nyår, påsk eller på barnkalaset! 
 

Rischoklad


ca 30 stycken
 
  • 200 gram mjölkchoklad
  • 4 dl puffat ris
 
  1. Bryt sönder chokladen och smält den över vattenbad, eller i micron. 
  2. Blanda samman puffat ris och den smälta chokladen i en stor bunke.
  3. Klicka ut rischoken i bullformar.
  4. Ställ formarna kallt och låt stelna.
 
Tips!
Klä en ugnsplåt med bakplåtspapper och bred ut rischokladen jämnt, ca 1 cm tjockt. Ställ kallt och skär sedan upp i lagom stora bitar. Vips, så slipper man allt "kladd".  
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook