Powered by Jasper Roberts - Blog

Pulled Pork sallad

Trevlig lördag allesammans! 
 
Ni kan tro att jag längtat som en tok efter denna lördagen i över tre veckor nu! Varför? Ska jag hitta på något alldeles extra särskilt just idag? Ja, det ska jag faktiskt... Jag ska göra abolut ingenting!! Vilket för mig är alldeles extra särskilt med tanke på att jag oftast har nio järn i elden samtidigt, minst. Så, idag är det ingenting som gäller! Sambon är i Tyskland så jag och barnen huserar själva denna helgen också. Vi inledde fredagskvällen igår med popcorn framför tvn, och idag tänker jag mig att vi eventuellt inte ens går ut ur huset. Eller ja, inte jag i alla fall. Som jag ser fram emot denna dagen! Jag hoppas den aldrig tar slut! 
 
Ja, som ni kanske hör så har jag verkligen haft fullt upp denna veckan... Jag har spenderar vad som känns som alldeles för många timmar på jobbet, så denna lediga helg kunde inte komma snabbt nog. Även om jag trivs väldigt bra på mitt jobb så är jag är i stort behov av en paus helt enkelt. Man kan ju faktiskt få för mycket av det goda så att säga...
 
Ja, eller, jag menar, inte när det kommer till mat dock förstås! Har ni någon sådan där favoritmat som ni liksom aldrig tröttnar på, hur ofta ni än kanske äter det? Det är jag ganska övertygad om att vi alla har lite till mans. En eller ett par rätter som är ständigt återkommande på våra middagsbord, som alltid är lika gott. Jag älskar ju att testa nya saker i köket, och laborera med mat så mycket som bara möjligt, men även jag har givetvis mina stående favoriter! 
En av mina favoriter är pulled pork! Jag åt det första gången när jag bodde i New York (2000-2002) och sedan dess är jag fullkomligt fast, och tillagar det ofta här hemma. Jag älskar det, sambon älskar det och barnen älskar det! Det ä rmört, saftigt och alldeles fullproppat med smak, och det bästa av allt är att man kan äta det på så många olika sätt. Det är jättegott i hamburgare, som plockmat eller på helt "vanligt" vis tillsammans med potatis och sås exempelvis. Det är också alldeles ypperligt att lägga i en sallad! 
 

Pulled Pork sallad


 6-8 portioner
 
  • ca 1,5 kg benfri fläskkarré i bit
  • ca 2-3 tsk salt
  • ca 2-3 krm svartpeppar
  • 2 gula lökar
  • 6-8 vitlöksklyftor
  • 2,5 dl barbequesås
 
  1. Krydda köttet runt om med salt och peppar. 
  2. Lägg köttet i en ugnssäker gryta med lock.
  3. Skala och skär löken i klyftor, och skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt omkring köttet i grytan.
  4. Häll på BBQ-såsen så den täcker hela köttbiten och gärna även en del av löken. 
  5. Sätt på locket på grytan och tillaga köttet i ugnen på 125 grader i minst 5 timmar.
  6. Dra isär köttet med hjälp av två gafflar så det "trådar" sig, och blanda samman det med såsen och löken i grytan. 
 
Servera sedan tillsammans med en fräsch och krispig isbergssallad, dina favoritgrönsker, och varför inte lite ris vid sidan om för att göra salladen ännu matigare! Dessutom, en stor klick med det allra bästa tillbehöret till pulled pork: guacamole!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook