Powered by Jasper Roberts - Blog

Chiliglaserad lax

Godkväll mina vänner!
 
Ja, nu har jag landat vid datorn igen... Nu när solen äntligen är framme så gäller det att passa på att njuta av den så mycket som bara mänskligt möjligt. Det är med andra ord inte datorn som prioriteras dagar som dessa. Vad har vi då hittat på istället? Jo, spenderat dagen ute i trädgården helt enkelt! Min son har haft en lekkompis här större delen av eftermiddagen och de har sprungit och lekt med vattenpistoler på gräsmattan, och tagit både ett och två dopp i poolen. Min dotter och jag har hängt en hel del vid poolen vi också, och resten av tiden har spenderats på altanen där en och annan glass har förtärts. Sommar, äntligen sommar!
 
Vi har ju dock inte bara ätit glass, utan lite mat har det så klart också blivit. Min son hade önskemål om krabbelurer till mellanmål då kompisen skulle komma hit, så krabbelurer blev det! Krabbelurer med en klick grädde och hallonsylt på en soldränkt altan - inte alls fel vill jag lova! 
Ikväll blev det lax till middag, inte alls fel det heller! Klibbig och saftig ugnsstekt lax serverad till en krispig och fräsh sallad det är lättlagad mat som mättar gott och smakar lika gott. Precis sån mat man vill ha en varm sommardag då man hellre vill vara ute och njuta av det härliga vädret. Självklart smakar den allra bäst, även den, om den äts utomhus med solen i ansiktet.
 
Nu håller vi tummarna att sommaren stannar några veckor va?!
 

Chiliglaserad lax


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • salt och vitpeppar
  • 2-3 dl sweet chilisås
 
  1. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form.
  2. Krydda dem med salt och peppar.
  3. Pensla över sweet chilisåsen i ett tjockt lager.
  4. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera tillsammans med en god och matig sallad - salladsmix, gurka, soltorkade tomater och fetaost - enkelt men gott och mättande! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook