Powered by Jasper Roberts - Blog

Bakad potatis med tonfisk och majs

Godkväll allesammans...
 
Ja, mina vänner, här sitter jag och tycker lite halvt synd om mig själv om jag ska vara helt sanningsenlig. Varför detta kanske man kan undra? Jo, jag har gått och blivit sjuk... En förkylning slog till igår med dunder och brak, från till synens ingenstans, och med den kom den sedvanliga febern som just nu härjar vilt i min kropp. I förmiddags var jag och min dotter inne i stan och åt lunch tillsammans med en kompis, och det tog liksom musten ur mig helt så kvällen har spenderats i horisonttalläge i soffan kan jag meddela. Jag är en sådan där människa som liksom gärna inte vill låtsas om att jag är sjuk när jag väl är det, och får lika ofta ta konsekvenserna av det lite senare... Jag är för övrigt heller inte alls ofta sjuk, tvärtom, men när jag väl blir det, ja, då blir jag sjuk! Nåväl, det händer som sagt inte så ofta, så jag ska förhoppningsvis överleva även denna gång...
 
Här på bloggen är det ju i alla fall TEMA: VIKTVÄKTARNA hela veckan lång, sjukdom eller ej! Detta eftersom jag har en hel del följare som följer det programmet. Vad innebär då detta? Jo, ProPoints-beräknade recept av diverse slag som passar både de som faktiskt viktväktar, men även alla andra som inte gör det. God och lättlagad mat som passar alla med andra ord, men som är pp-beräknade. Frukost, lunch, middag, mellanmål och dessutom någon liten dessert. Ja, denna temaveckan bjuder jag på lite gott och blandat helt enkelt för dagens alla måltider. I samband med denna temaveckan har jag dessutom lagt till en ny kategori här på bloggen: Pro Points-beräknat, där ni kan hitta alla Viktväktar-beräknade recept samlade på ett ställe. 
 
Idag vill jag bjuda på ännu en av mina snabb-luncher, som är extra tacksamma att ha i sin rockärm när man kanske är själv, eller bara ska ha en snabb lunch till två personer. Givetvis går det lika snabbt att tillaga till många också, om man hellre föredrat att äta det till middag på kvällen! Vad pratar jag om nu då? Jo, bakad potatis mina vänner! Bakad potatis är ju ännu en sådan där rätt som man liksom kan servera nästan med precis vad som helst, gärna det man redan har liggandes i skåpen. Det går snabbt att svänga ihop, speciellt om man tillagar potatisen i micron, det är mättande, och ja, framför allt så är det fantastiskt gott! Här en potatis med tonfiskfyllning man får på tallriken för endast 8 PP/portion
 

Bakad potatis med tonfisk och majs

 
2 portioner
8 Pro Points/portion
  • 2 små bakpotatisar   
  • 1 burk tonfisk i vatten   
  • 1 dl naturell yoghurt, 0,5% 
  • 1 dl Majs   
  • salt och svartpeppar   
 
  1. Skär ett kryss i bakpotatisarna och ställ in dem i ugnen på 225 grader i ca 40 minuter (beroende på deras storlek), eller kör dem på högsta effekt i micron i ca 10 minuter.
  2. Blanda samman yoghurt, tonfisk och majs.
  3. Smaka av med salt och peppar.
 
Fyll bakpotatisen med fyllningen och servera tillsammans med en krispig sallad.
 
Tips!
Tillsätt rivet citronskal, eller lite finhackad chili i fyllningen, efter smak.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Anneli:

Perfekt recept, detta måste jag testa :D