Powered by Jasper Roberts - Blog

Apelsin- och chokladmuffins

Morning, morning mina fina, och trevlig onsdag till er alla!
 
Jag och min lilla 4-åring är hemma själva idag, för andra dagen i rad. För andra dagen i rad har vi nämligen varit nere på skolan och lämnat av sonen som börjat förskoleklassen nu. Första dagen var igår, och han hade en massa att berätta när jag hämtade honom igen några timmar senare! Han berättade att de hade fått måla pusselbitar, att han hade fått en bänk som bara var hans och att de hade fått äta köttbullar i matsalen tillsammans med lingonsylt och potatis. Det var höjdpunkterna med andra ord! Min stora kille, så härligt att se honom så nöjd och exalterad och att han får känna sig så där stor liksom, för det gör han, det märktes när han hämtade honom igår att han hade vuxit minst en hel meter under de fyra timmarna han hade varit där. Ljuvliga unge!
 
Här hemma hade jag ännu ett barn som var väldigt nöjd med sin tillvaro för hon fick ju nämligen ha mamma alldeles helt för sig själv! Hon fick välja vad vi skulle ha till lunch, och vi tittade på film tillsammans bara hon och jag. Baka ville hon också göra, för det är något av det roligaste hon vet - att baka med mamma. Jag ska ärligt erkänna att jag själv gärna stänger in mig i köket när jag bakar eller lagar mat, det blir liksom lite min egentid när jag står vid spisen och jag tycker att det är jätteskönt.
Barnen tycker ju dock båda två att det är lika roligt som jag att stå vid spisen, så självklart är de med och hjälper till också så mycket de bara får och kan. Det gäller ju att hitta lätta saker att baka/laga bara som de kan hjälpa till med, och när det önskas bakning av barnen så blir det ofta muffins! Muffins är ju nämligen barnsligt enkelt att baka på alla sätt och vis. Barnen kan hälla ingredienserna i bunken, de kan vispa samman dem med elvispen, de kan placera ut muffinsformarna på plåten och de kan hälla smeten i formarna med lite stöttning. Det enda jag egentligen gör när vi bakar muffins tillsammanns är att berätta hur mycket de ska ha i av alla ingredienser, smälter/häller i smöret och sen sköter jag ju gräddningen förstås! Enkelt, gott och barnen kan känns stolthet över att de faktiskt bakat själva! 
 
Dessa med smak av apelsin och choklad, valde dottern själv att baka - det är nämligen hennes favoritsmaker i hela världen, och ja, de blir galet goda och mumsigt saftiga!
 

Apelsin- och chokladmuffins

 
12 stora muffins
 
  • 100 gram smör
  • 2 ägg
  • 2,5 dl socker eller strösötning
  • 1 msk vaniljsocker eller 1 tsk vaniljpulver
  • 1 stor apelsin, rivet skal + saften
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver
 
 
  1. Smält smöret och låt svalna.
  2. Vispa samman ägg och socker.
  3. Tillsätt mjöl, kako, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl till äggsmeten. 
  4. Vispa sist ner apelsinskal och apelsinsaften, och det avsvalnade smöret. 
  5. Fyll 12 stora muffinsformar med smet till ca 3/4.
  6. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 12-15 minuter.
 
Låt muffinsen svalna och avnjut sedan till fikat, gärna tillsammans med en rykande helt kopp kaffe!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook