Powered by Jasper Roberts - Blog

Pannkaksrulle med ost- och skinkstuvning

Godmorgon, godmorgon och välkommen tisdag!
 
Idag ska jag strax ge mig av till tandläkaren med min 6-åriga son, som ska på kontroll. Första kontrollen på två år (tror jag?) så det ska bli intressant. Han har tappar två av sina framtänder i nederkäken och de andra nya är halvvägs upp redan. Han tycker det ska bli spännande att gå till tandläkaren och har sett fram emot det nu i en veckas tid ungefär. Håll tummarna att tänderna ser fina ut, annars misstänker jag att det inte är lika spännande längre...
 
När vi kommit hem från tandläkaren tänkte jag att jag skulle laga räksoppa till lunch till mig och barnen. Egentligen skulle de varit på förskolan och jag på jobbet i eftermiddag, men jag ringde mig sjuk idag. Hela helgen har jag haft feber och världens dunderförkylning, men jag har jobbat på ändå, men nu kände jag att jag bara måste få ha en vilodag om jag ska orka med resten av arbetsveckan. Jag är helt slut i kroppen. Så, idag står det soppa och te på menyn så får vi hoppas att det råder någorlunda bet på denna fruktansvärda förkylning. Håll tummarna för mig. 
 
Hur som helst, nu är det påsken officiellt över för denna gången och vi ställer undan alla äggkopparna igen, eller vad säger ni? Det är helt enkelt dags att återgå till vardagen och vardagsmaten i all sin enkelthet och glans. En riktigt vardagsfavorit här hemma är pannkaksrullen. Den tillagas ofta, och uppskattas lika ofta. Sen byter jag ut fyllningarna för lite variation skull. En av vardagsfavoriterna bland fyllningar är ost- och skinkstuvning. Ja, ska vi vara helt ärliga så finns det ju egentligen få tillfällen som just ost- och skinkkombinationen inte funkar, den är helt klart en vinnare i alla lägen! 
 

Pannkaksrulle med ost- och skinkstuvning 


4-6 portioner
 
Ugnspannkaka:
  • 3 ägg
  • 8 dl mjölk
  • 4 dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olja eller smält smör
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna.
  2. Klä en djup ugnsplåt med bakplåtspapper och häll pannkakssmeten i plåten.
  3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
 
Ost-  och skinkfyllning
  • 200 gram påläggsksinka
  • 2 msk smör
  • 3 msk vetemjöl
  • 4 dl mjölk
  • 3 dl riven ost + 1 dl
  • salt och svartpeppar
 
  1. Smält smörte och rör ner vetemjölet.
  2. Häll på mjölken under omrörning och låt sjuda tills det tjocknat till önskad konsistens. Ta bort grytan från värmen.
  3. Strimla, eller hacka, skinkan och rör ner den i stuvningen tillsammans med 3 dl ost.
  4. Smaka av med salt och peppar.
  5. Bred ut stuvningen på pannkakn och rulla ihop den. 
  6. Lägg skarven nedåt på en bakplåtspappersklädd plåt och toppa med 1 dl riven ost. 
  7. Gratinera på 225 grader i ca 10 minuter.
 
Servera pannkaksrullen tillsammans med en god krispig sallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook