Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 36

Godmorgon måndag och 1 september! 
 
Nu mina vänner, nu idag, är det officiellt höst! Hur känns detta då? Ja, sommaren är ju tveklöst min favoritårstid, det vet nog alla vid detta laget, men jag tycker faktiskt om hösten också. Ni vet, krypa ner under en filt och  ha det varmt och skönt när kylan börjar komma så smått. Dessutom är det lite roligare att laga mat på hösten - grytorna och gratängernas säsong! 
 
Hur ska jag då inleda min höst? Jo, med ett besök hos en fin vän! Jag och barnen är hembjudna på fika till Maria och hennes barn. Vi får se vad det bjuds på för gott denna gången! 
 
I övrigt är det ju även måndag, och därmed dags för ny veckomatsedel. Igår satt jag och skrev matsedel för inte mindre än tre veckor här hemma, det gör ju vardagen så mycket enklare.
 

Matsedel vecka 36

 
Måndag - Nötbiffar med grillad paprika: Vi börjar veckan med världens enklaste biffar! Jag pratar om biffar av den typen där man blandar ner redan färdigt smaksatt färskost och sedan är det bara att steka på dem, och sen servera. Enkelt och snabbt, men framför allt väldigt gott!
 
Tisdag - Pastasås med ärtor: Vegetarisk tisdag? Ja! Varför inte!? Det kanske inte är den vackraste maträtten, men den är deso godare att äta än titta på, det lovar jag!
 
Onsdag - CurrykycklingVäldigt enkelt att tillaga, men med mycket smak. Med andra ord: en perfekt vardagsmiddag! Vad mer kan man begära egentligen?
 
Torsdag - Fläskgryta med katrinplommon: Med septembers intåg så kommer ju snart hösten med besked och då vill vi ju så klart ha en värmande gryta på menyn! En jättegod gryta som passar perfekt nu i höst - en fläskgryta gjord på en grytbas av karamelliserad lök och senap - det låter inte alls dumt, eller hur?!?
 
Fredag - RäkpajHär har ni mitt recept på den absolut godaste räkpajen jag vet! Tycker ni om pajer? Ja, så är denna verkligen ett måste! Ät den till fredagsmiddag idag vet jag!
 
 
Lördag - Varm smörgåstårta med baconNär det är lördag så kan det väl kanske passa med något lite "festligare" till middag, eller vad sägs om smörgåstårta? Nu pratar jag inte om vilken smörgåstårta som helst, utan om en varm sådan faktiskt! Har ni ätit det någon gång? Det är det lite av en favorit här hemma. Både vuxna och barn brukar tycka om det i min erfarenhet, så varför inte passa på att bjuda hem nära och kära på middag när du ändå är i farten!
 
Söndag - Helstekt skinkstek med mango salsa: En klassisk söndagsstek går aldrig av för hackor! Servera med exempelvis potatis och gräddsås, eller varför inte en god pastasallad och lite mangosalsa!
 
Veckans söta - Amerikansk blåbärscheesecakeVad sägs om att baka, baka liten kaka? Regninga höstdagar är ju perfekta bakdagar! Eller vad säger ni? Om inget annat så lyser ju det färdiga bakverket upp den gråa dagen lite extra i alla fall. Speciellt detta bakverket, som inte bara är gott, men även en riktig färgklick på fiakbordet med sin lila-blå fyllning. Bakad, amerikansk cheesecake med smak av mitt favoritbär: blåbär!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

 

#1 - - Em:

Vilken fin blogg du har och vad bra inspiration man får :D

Svar: Tack så mycket, så himla roligt att höra. :-D
Jessica Fransson