Powered by Jasper Roberts - Blog

Makaronipudding med falukorv

Rise and shine!
 
Upp och hoppa allesammans! Det är dagen innan fredagen, så samla era krafter och kör igång dagen nu - desto snabbare blir det ju fredag menar jag! ;-)
Igår kväll var jag iväg på ett litet jobbmöte och jag tror att det gick ganska bra faktiskt. Det ska i alla fall blir väldigt spännande att få se utkomsten av gårdagens möte... Mer om det vid ett senare tillfälle. 
 
På dagens agenda är det förskolelämning som står först. Vi ska strax bege oss av dit. Idag tänkte jag gå och lämna barnen... En extra promenad är aldrig fel - jag måste bli lite bättre på det där med motion helt enkelt. Sen har jag en hel del måsten att ta tag i efter lämning/promenad... Det kommer med andra ord bli en sådan dag där allt liksom går i ett... Vad har ni själva för torsdagsplaner?
 
Laga mat? Ja, men jag menar väl det! Idag vill jag slå ett slag för en riktig klassiker - makaronipuddingen! Den går aldrig ur tiden, och man kan ha lite precis vad som helt i den. Sådan mat älskar vi ju! För att inte tala om barnvänligheten! Mina barn vill ofta ha korv och makaroner (något som nog de flesta barnfamiljer känner igen), och ibland så får de så klart det också. Då är det mycket roligare att blanda allt i en form istället för att bara lägga upp det på tallriken, tycker jag i alla fall. 
 

Makaronipudding med falukorv

 
  • 5 dl makaroner
  • 400 gram falukorv
  • 1 gul lök
  • 3 dl mjölk
  • 3 ägg
  • salt och peppar
 
  1. Koka makaronerna enligt anvisningarna på förpackningen, gärna någon minut kortare. 
  2. Skala och hacka löken och strimla eller tärna korven.
  3. Blanda korv och makaroner i en ugnssäker form.
  4. Vispa samman en äggstanning av mjölk och ägg. Krydda med salt och peppar.
  5. Häll äggstanningen över formen.
  6. Gratinera på 200 grader i ca 25-30 minuter, tills puddingen stannat och fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad eller kokta grönsaker. Ja, ketchup hör så klart också till!
 
Tips!
Blanda gärna ner lite grönsaker i makaronipuddingen innan gräddning!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook