Powered by Jasper Roberts - Blog

Stekt torsk med pepparrot och färsk rödbetssallad

Hej hej!
 
Tisdag idag och jag känner mig äntligen lite bättre nu! Jag blev sjuk i tisdags förra veckan så det har hållt i sig en hel vecka. Visserligen har jag fortfarande lite huvudvärk, och är genomförkyld, men febern har släppt taget nu i alla fall och det är ju minst sagt tacksamt.
 
Vad händer idag då? Tja ni, barnen har fotografering på förskolan idag. De var väldigt förväntansfulla när jag lämnade dem i morse, speciellt dottern som tyckte att det skulle bli så kul att bli fotad. Den här mamman som som vanligt fram emot bilderna med stor iver, jag tycker det är lika roligt varje gång. Jag hoppas att de lyckas få till en syskonbild i år också, så vi kan beställa och ge bort i julklapp - det är alltid uppskattat. Mina fina små!
 
I övrigt sitter jag just nu och väntar på besök. En bekant ska komma hit och intervjua mig om min Gastic Bypass till hennes skolarbete. Så lite kaffe och snack med andra ord.
 
Vad gäller maten så är ju tisdagar = fiskdagar oftast här på bloggen, och denna tisdagen är inget undantag. Här är en fiskrätt som jag gjorde i samband med matkassen från Veckans Middag. Enkel, ren mat med goda tillbehör, svårare än så behöver det faktiskt inte vara!
 
 

Stekt torsk med pepparrot och färsk rödbetssallad 



4 portioner
 
  • 600 gram torskfilé
  • salt och citronpeppar
  • ca 2 msk riven pepparrot
  • 3 stora rödbetor
  • 1 msk flytande honung
  • 1 msk olivolja
  • 2 msk pressad citron
  • salt och vitpeppar
 
  1. Skär bort benen från toskfiléerna och stek dem. Krydda med salt och citronpeppar.
  2. Skala rödbetorna och riv dem grovt.
  3. Blanda rödbetorna med honung, olivolja och pressad citron. Smaka av med salt och lite vitpeppar.
  4. Riv pepparroten och stö ut över fisken vid servering.
 
Servera fisken med potatismos, röbetssalladen, skirat smör och varför inte lite alfaalfragroddar vid sidan om. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook