Powered by Jasper Roberts - Blog

Skinksås med broccoli

Godmorgon onsdag!
 
Hur är det med er idag?
Här är tröttmössan fortfarande på kan jag meddela. Jag har precis varit och lämnat barnen på förskolan och nu har jag bänkat mig framför datorn en stund. Genomförkyld fortfarande, men huvudvärken har inte infunnit sig ännu idag i alla fall. Helt klart på bättringsvägen med andra ord, och det är ju skönt. 
 
I övrigt händer det noll och ingenting idag, det kommer bli en lugn dag, och kväll, hemma helt enkelt. Jag jobbar för fullt på mitt lilla temaprojekt som jag tänkte presentera här på bloggen på fredag. Det får ni inte missa så klart! Ni som följer mig på Instagram har fått någon liten glimt av mitt tema där, och kanske redan har någon gissning om vad det handlar om? Håll utkik på bloggen på fredag eftermiddag!
 
Här och nu tänkte jag tipsa om en god pastasås till middag idag. Jag beställde ju matkasse från Veckans Middag och därifrån har det kommit en hel massa goda middagar hem till vår dörr, vilket jag varit extra tacksam för nu medan jag varit sjuk! Här är en riktigt god sås till pasta där både skinka, broccoli och champinjoner samsas. Min sambo äter inte broccoli alls, så jag kokade dem vid sidan om, och sen blandade jag ner dem i såsen på min och barnens tallrikar istället, och det gick precis lika bra det. Gott, mättande och snabblagat en trött vardagsskväll! 
 

Skinksås med broccoli


4 portioner
 
  • 500 gram rökt skinka i bit
  • ca 10 cm purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 färsk broccoli
  • 200 gram färska champinjoner
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl vatten
  • 2 msk kycklingfond
  • 1 msk kinestisk soja
 


  1. Strimla pujolöken och skinkan, skiva champinjonerna och dela broccolin i små buketter.
  2. Bryn skinkan, purjolöken, champinjonerna och broccolin tillsammans med pressade vitlöksklyftor.
  3. Rör ner creme fraiche och häll över vatten.
  4. Smaksätt med kycklingfond och soja. 
  5. Koka upp och låt puttra samma i ca 10 minuter. Red evetuellt av till önskad konsistens.
  6. Smaka av såsen med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt pasta, färska grönsaker och gärna lite parmesanost på toppen. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Johanna:

Gott!

Svar: 😊
Jessica Fransson