Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling med pasta och chimichuri

Fredag igen allesammans!
 
Jag vet att jag säger det ofta, ofta, men visst fasen går tiden så vansinnigt snabbt? Eller är det bara jag? Jag tycker att dagarna nästan flyger förbi mig nu igen, och det känns som att jag knappt hinner blinka mellan varven. Det skulle inte förvåna mig alls om jag vaknade imorgon bitti och det redan var julafton, eller kanske nyårsafton till och med. Galet!
 
Nåväl, fredag är ju i alla fall, och fredagar är ju alltid välkomna! Även om man, som jag, har en jobbhelg framför sig... Jag är visserligen ledig ikväll, men sen är det jobb som gäller hela långa helgen. Just nu är jag inte jättesugen, det ska jag erkänna, men när jag väl är där så tycker jag att det är roligt.
Innan dess ska dock denna arbetsdagen avklaras, och jag ska strax bege mig mot jobbet faktiskt, men innan dess ville jag ju inte missa dagens middagstips till er! Ska ni äta tacos ikväll? Inte? Åh, ja men då ska ni få ett annat förslag som är minst lika fredagslyxigt som just tacos - marinerad kycklingfilé med pastasallad. Snabblagad mat som inte går av för hackor om man säger så. Lättsam, men fredagslyxigt. 
 

Kyckling med pasta och chimichuri

 

4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 2 msk flytande honung
  • 2 msk kinesisk soja
  • 2 msk pressad citron
  • 250 gram pasta
  • 1 burk chimichuri
  • 1 ask körsbärstomater
  • 0,5 huvud romansallad
  • salt och peppar
 
 
  1. Blanda samman honung, soja, pressad citron och lite salt och peppar till en marinad.
  2. Lägg ner kycklingfiléerna i marinaden och vänd runt. Låt gärna ligga i minst 15-20 minuter.
  3. Bryn kycklingfiléerna i stekpanna så de får fin färg. Lägg över dem i en form och baka klart dem i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter beroende på storlek.
  4. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.
  5. Häll av pastan och blanda med chimichurin.
  6. Hacka salladen, skär tomaterna i halvor och rör ner i pastan. Smaka av med salt och peppar.
 
Skriva upp kycklingfiléerna och servera tillsammans med pastasalladen och exempelvis kokt romanescokål.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  
#1 - - Carina andersson:

Hej har du några mer kryddor en salt och peppar.Och är de svartpeppar du har

Svar: Till denna rätten behövs inte fler kryddor än salt och peppar då det redan finns så många fler smaker i både pastan och kycklingen. Jag använder alltid nymald svartpeppar, om jag inte anger något annat i receptet.
Jessica Fransson