Powered by Jasper Roberts - Blog

Kryddigt ris och kall apelsinsås till stekt korv

Hej och god eftermiddag...
 
Vet ni vad? Idag är det en extremt trött dag och jag vill mest ligga på sofflocket och göra ungefär ingenting... Med två små barn är ju dock detta scenario inte direkt realistiskt, men drömma kan man ju göra. ;-) Förutom barnen så har jag avklarat ett par ärenden idag också. Om ett par veckor ska jag åka utomlands - behöver jag nämna att jag längtar? Hur som helst så hade mitt pass gått ut, så jag var tvungen att fixa ett nytt vilket jag gjort idag. Skönt att ha det ur världen. 
 
Sen är det ju där med mat också... Hur trött man än må vara så måste det ju ätas. Så, det fick blir en svängom inom affären på vägen hem från jobbet också. Trötta dagar som denna kanske risken är stor att det blir hämtpizza eller liknande till middagen? Ja, och det är ju helt ok ibland, men det finns ju å andra sidan annan snabbmat - hemlagad sådan - som tar lika lång tid att göra som det tar att köra och hämta den där pizzan. Vad sägs exempelvis om ett kryddigt ris till helt vanlig stekt korv? Servera dessutom tillsammans med en kall sås som gör sig extra bra till det kryddiga riset. Middag som jag fick från Veckans Middag som är snabblagad, enkel och god! 
 

Kryddigt ris och kall apelsinsås 



4 portioner
 
  • 3 dl okokt basmatiris
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 färsk röd chili
  • 2 tsk spiskummin
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 kanelstång
  • salt
 
  1. Finhacka löken, vitklöken och chilin och fräs det sedan tillsammans med det okokta riset i en kastrull.
  2. Krydda med spiskummin, paprikapulver, kanelstången och lite salt.
  3. Häll över ca 6 dl vatten och koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. 
 
Kall Apelsinsås:
  • 2 dl gräddfil
  • 1 apelsin
  • 1 msk flytande honung
  • salt
 
  1. Blanda samman gräddfilen och honungen med rivet apelsinskal.
  2. Smaka av med salt.
 
Servera riset tillsammans med den kalla såsen och stekt korv med hög kötthalt.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook