Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkakans dag

Hej och godmorgon fredagen den 7 november 2014 - Kladdkakans dag!
 
Ja, men ni hör ju själva... Fredag OCH kladdkakans dag! Vad mer kan man begära egentligen? Inte mycket om ni frågar mig. ;-) Jag menar, vem älskar inte kladdkaka? Finns det egentligen sådana människor där ute? Nej, misstänkte det. 
 
När man tänker på kladdkaka så tror jag ofta att man tänker på en choklad-kladdkaka, eller vad säger ni? När någon säger kladdkaka så ser i alla fall jag en chokladig, rund godsak framför mig. Det finns ju dock så otroligt många fler varianter på kladdkaka än just den "klassiska", man kan helt enkelt variera kladdisen i så väldigt många utföranden.
 
Vilken är din favorit?
 
En av mina favoriter är, kanske föga förvånande, blåbärskladdkakan! Vit kladdkaka med härligt söta blåbär... Ja tack! Man kan ju dessutom baka kladdkaka i långpannan vilket är himla smidigt när man ska ha gäster och behöver mycket fika. Eller... När det akuta sötsuget faller på, ja, då kan man snabbt fixa en kladdkaka i micron! Det finns helt enkelt en kladdkaka för alla tillfällen, så kom igen och baka, baka, baka- det är kladdkakans dag!
 
 

Kladdkakans dag

 
Svårt att välja vilken ni ska välja, eller vill ni kanske bara prova något nytt? Här nedan hittar ni receptlänkar till inte mindre än nio olika sorters kladdkakor! Fortfarande svårt att välja? Jamen, baka två då!
 

 

Blåbärskladdkaka

Kladdkaka med daimtäcke

Kladdkaka i micron

Kladdkaka i långpannan

Kolakladdkaka

Klassisk kladdkaka

Äppelkladdkaka

Apelsinkladdkaka

Citronkladdkaka

 
 
Kika dessutom in nedan... En gyllengul saffranskladdkaka som är förförande god! Receptet på den får ni dock vänta på lite, jag menar, det är ju inte advent än. Dessutom... Den som väntar på något gott...
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Anna:

Oh så mumsigt!

#2 - - Anna:

Oh så mumsigt!

#3 - - Sara:

Mums så gott ! Min favorit är Oreokladdkaka eller kladdkaka med tryffelfyllning :)

Svar: Oreokladdkaka lät galet gott - det måste jag testa en dag! :-D
Jessica Fransson

#4 - - Frida:

Åh typiskt att jag inte visste det tidigare! Får kanske ta igen det imorgon haha ;)

Svar: Ja, kladdkaka kan man ju äta alla dagar. ;-)
Jessica Fransson