Powered by Jasper Roberts - Blog

Vitlöksstekt fisk med mangoris och limesås

Hej hej!
 
Idag har jag och min sambo varit tillsammans i hela 9 år, och dessutom fyller min lillebror hela 30 år gammal idag. Man kan med andra ord tänka sig att just denna tisdagen skulle vara en extra händelserik sådan med andra ord? Ja, kanske, men så har i alla fall inte varit fallet... Lillebror vill absolut inte firas, och vi? Vi har inte firat vi heller. Ska jag vara ärlig hade jag kanske hoppats på någon typ av överraskning, liten eller stor, men man får ju inte alltid som man vill. ;-) 
 
Dagen har jag spenderat på jobbet och där blev det inkokt lax med kall dillsås till middag, fruktsallad på exotiska frukter till efterrätt och sen fixade jag räkfyllda crêpes till dem som de skulle ha ikväll till kvällsmat. Får hoppas att det smakade!
Här hemma blev det biffar till middag idag. Örtbiffar med bulgur och rödbetssås närmare bestämt. En riktigt enkel middag som för den sakens skull inte var mindre god. Alla åt med god aptit och det var en alldeles lagom middag att stå och laga efter en lite längre arbetsdag än vanligt.
 
På jobbet bjöd jag som sagt på fisk idag, och det tänkte jag att jag skulle göra även här. Dock ingen lax, utan det blir sej istället, vitlöksstekt sej som serveras tillsammans med mangoris och en kall limesås. Helt klart en av mina favoritsätt att tillaga fisk på - supernenkelt, och supergott!
 

Vitlöksstekt fisk med mangoris och limesås

 
4 portioner
 
Vitlöksstekt fisk:
  • 600 gram sejfilé
  • ca 2 msk flytande margarin
  • 2 klyftor vitlök
 
  1. Blanda samman margarin och pressade vitlöksklyftor.
  2. Lägg fisken i en ugnssäker form och pensla den med vitlöksmargarinet.
  3. Salta och peppra fisken.
  4. Stek i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.
 
Mangoris:
  • 2 dl okokt ris
  • ca 10 cm purjolök
  • 1 mogen mango
  • 0,5 tsk sambal oelek
  • salt och peppar
 
  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. 
  2. Tärna mangon och strimla purjolöken. 
  3. Rör ner mango och purjolök i riset tillsammans med sambal oelek.
  4. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
 
 
Kall limesås:
  • 1 lime
  • 2 dl creme fraiche
  • salt och peppar
 
  1. Riv skalet på limen.
  2. Blanda samman creme fraiche, limeskal och saften från halva limen.
  3. Smaka av såsen med salt och peppar.
 
 
Servera fisken tillsammans med riset och en klick av den kalla såsen. Det är även jättegott med lätt förvällda bönor, exempelvis haricot verts, till rätten.
 
Vitlöken, mangon och limen verkligen gifter sig i munnen, och det här är som sagt helt klart en av mina favoriträtter när det kommer till fisk! Jag hade utan tvekan kunnat äta detta minst en gång i veckan utan att för den sakens skull tröttna på det! Mums! 
 
 
Med detta önskar jag er en fortsatt bra kväll och en bra morgondag. På återseende! 
 

#1 - - Åsa:

Kan man ta någon annan frukt istället för mangon i riset? Jag gillar inte mango speciellt, nämligen.

Hälsningar
Åsa

Svar: Jag kan tänka mig att ananas skulle kunna vara gott, om du tycker om det. :-)
Jessica Fransson