Powered by Jasper Roberts - Blog

Mors Dagsbuffé på Rosegarden

Hej och godkväll allesammans!
 
Hoppas ni haft en riktigt skön söndag idag? Det är ju inte bara söndag, utan även Mors Dag idag! Nu tycker jag väl iofs att man ska se efter sina mammor (och pappor och alla andra nära och kära) varje dag, men det är likväl väldigt roligt att bli lite extra firad så där någon gång ändå! Så, stort grattis till alla mammor där ute för det fantastiska jobb ni gör, och ett extra grattis till min egen lilla mamma och mormor så klart! Var hade jag varit utan er? 
 
Egentligen skulle jag varit ledig denna helgen, men sjukdomar på jobbet innebar brist på folk, och då ställer jag så klart upp! Så, det blev en jobbdag idag, men när jag kom hem blev jag överraskad av sambon och barnen med en liten biltur in till Växjö utan att få veta var vi skulle. Väl framme blev det ett besök på Rosegarden dit jag viljat gå väldigt länge! Jag älskar, älskar, älskar, älskar asiatisk mat och jag har bara hört så mycket gott om just Rosegarden, men aldrig ätit där själv innan. Så nu fick jag äntligen chansen.
 
 
Barnen beställde infriterad kyckling med sötsur sås, väldigt fint presenterad trots att det "bara" var barnportioner. Härligt tycker jag när de lägger ner omsorg och kärlek även på barnens mat, vilket inte alltid är fallet annars när man är ute och äter tycker jag.
 
Ja, och så då till den stora frågan: kan man äta buffé som Gastric Bypass-opererad? Ja, det är så klart väldigt individuellt, som allt annat när det kommer till mat! Självklart man kan inte äta några mängder, och jag kunde inte det heller, men jag tog lite av det jag ville ha, och smakade något/några bett på det och sen var jag mätt. Är det värt pengarna? Ja, det tycker jag - kanske inte om bara ser till mängden mat man kan äta, MEN eftersom det var så gott så tycker jag ändå att det är värt pengarna. 
 
 

Buffé på Rosegarden Neo Asian i Växjö

 
Jag började med lite sushi... Jag älskar sushi verkligen, och speciellt mina egna California Rolls, så när det finns sushi på en buffé är det liksom automatiskt en bra start i mina ögon! 
 
 
Det fanns även dim sum på buffén, och det är något jag aldrig smakat förrut. Hört talas om det mer än en gång har jag ju gjort, men det har aldrig ätit förrut, så det var ju ett givet måste att äntligen prova! Jag tog en med räkor, och två olika med fläsk i som smakades tillsammans med dim sum-sås. Det var helt ok, men ingen smaksenastion direkt om man säger så. Nu har jag dock provat, och jag älskar att prova nya saker och smaker!
 
 
Det fanns dessutom en lite buffé med tillagad mat såväl som en mongolisk barbequebuffé - ni vet, man plockar på sig råvaror och sen steker dem maten framför en. Man får välja smaksättning och sen har man en helt tallrik fylld av lite gott och blandat sen. Alltid gott! Jag plockade på mig lite bläskfiskringar, färska räkor och lite grönsaker och det var verkligen inte fy skam om man säger så!
 
 
För den som inte vill ha barbequebuffé fanns även en liten buffé med tillagad mat. Jag var ju bara tvungen att testa de vitlöksbakade musslorna bland annat - oj så goda de var! På tallriken finns även knaprigt fläsk och kycklingspett i jordnötssås. Mycket, mycket mumsigt!
 
 
Vi avslutade sen middagen med dessert så klart! Jo, det ingår ju allt som oftast i en buffé, och ja, det är ju alltid gott att runda av en god middag med något lite sött. Mums!
 
 
Mycket god mat och allt som allt en mycket mysig kväll tillsammans med min lilla familj! Till och med barnen var på bra humör genom hela middagen, och det hör inte alls till vanligheterna. ;-) Det brukar tjafsas om ett eller annat nästan varje gång vi sätter oss vid matbordet, så denna kvällen var riktigt härlig!
 
Jag hoppas innerligt att alla ni andra mammor där ute också har haft en riktigt fin Mors Dag idag!