Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkaka med daimtäcke

Hej alla mina fina läsare!
 
Hoppas ni har bra lördag ännu så länge? Själv har jag precis nyss kommit hem från Grand Samarkand där jag har spenderat några timmar, alldeles för mig själv! Ganska skönt med barnfritt när man har ärenden att uträtta, det är lugnare och det går mycket snabbare!
Jag har inhandlat en doppresent till min kusins söta lilla dotter som ska döpas nästa helg, och jag är jättenöjd med presenten så får hoppas hon blir det med! Dessutom behöver jag köpa en skjorta till min son som han kan ha på dopet för det var alldeles tomt på finkläder i hans garderob. Jag rensade ur båda barnens garderober för någon månad sen och det mesta försvann då de båda vuxit till sig rejält - nya storlekar fick fylla på istället. Jag hittade en skjorta till honom på H&M som passar både för dop och varma sommardagar, perfek! 
En runda till apoteket fick det också bli för att fylla på mitt medicinförråd. Mina järntabletter tog slut för några dagar sen, och direkt känner jag att jag blir mycket tröttare när jag inte tar dem. Nu har jag dock nya igen, så det känns bra.
Sist med inte minst körde jag en storhandling, så nu är både skafferi, kyl och frys fyllda till bredden och vi klarar oss månaden ut! Jag tycker det är bättre att månadshandla än att springa i affären titt som tätt, om inget annat så sparar man en massa pengar på det. Det krävs ju dock så klart lite planering, så det gjorde jag imorse efter fukosten. Tre veckors matplanering med tillhörande ingredienser finns nu alltså att tillgå - känns väldigt skönt!
 
Alldeles strax tänkte jag sätta igång med kvällen middag, som blir sej i foliepaket! Håll utkik på Instagram efter mina matbilder om ni vill få en liten inblick i mitt kök, ni hittar mig om ni söker efter 
 

@vardagsmatalajess

 
Efter middagen sen tänkte vi att vi skulle bänka oss i soffan hela familjen och titta på film. Barnen vill se Frost, så det blir nog alldeles säkert så. Ja, och så blir det så klart lite gott framför tvn tillsammans med filmen! Det är ju trots allt lördag så jag köpte med mig lite godis, och lite ostbollar hem från ICA. Barnen blev överlyckliga när jag packade upp påsarna. ;-)
Vill man inte köra det traditionella lördagsgodiset så kan man ju alltid baka något gott annars! Förra helgen var vi hembjudna på grillkväll till min underbara vän Maria och hennes familj, och då bjöd hon på kladdkaka till efterrätt. Det var utan tvekan den absolut godaste kladdkakan jag någonsin ätit, så om ni bara ska baka en enda kladdkaka någonsin, så måste det bara vara denna!
 

Kladdkaka med daimtäcke

 
8-10 portioner
 
Kladdkaka:
  • 100 gram smör
  • 2,5 dl socker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 3 msk kakao
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 100 gram mörk blockchoklad
 
Glasyr:
  • 200 gram Philadelphiaost
  • 100 gram rumsvarmt smör
  • 3 dl florsocker med chokladsmak
  • 1 påse daimgodis
 
  1. Smält smöret i en kastrull.
  2. Rör ner socker, ägg, kako, vaniljsocker och mjöl i kastrullen till en jämn smet.
  3. Hacka chokladen i grova bitar och häll ner den i smeten. Rör om.
  4. Smöra och bröa en springform och häll smeten i formen. 
  5. Grädda på 175 grader långt ner i ugnen, i ca 15 minuter.
  6. Vispa samman alla ingredienserna till glasyren och bred ut den på kakan när den har kallnat helt.
  7. Strö över daimgodis över glasyren. 
 
 
Se nu till att baka denna, den är verkligen to die for! Dessutom är det ju väldigt smidigt att bara röra ihop alltsammans i en och samma kastrull. Tips! Använd Philadelphia Marabou som glasyr om du vill göra det enklare för dig! 
 
Ha nu en riktigt bra lördagskväll allesammans, vi se och hörs igen under morgondagen! 
 

#1 - - Bibbi Franzen:

Vad är florsocker med chokladsmak?

Svar: Dan Sukker har florsocker med chokladsmak, brukar finnas i bakhyllorna bredvid det vanliga florsockret! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Ingalill Bostedt:

Samma fråga som ovan och vart kan man hitta det?

Svar: Dan Sukker har florsocker med chokladsmak, brukar finnas i bakhyllorna bredvid det vanliga florsockret! :-) Finns även med jordgubbssmak! :-)
Jessica Fransson

#3 - - Tuovi Mannström :

Tycker verkligen barn om denna kaka När den har så mycket kakao i sig?

Svar: 3 msk kakao tycker jag inte är mycket? Hur som helst så kan man ju inte dra alla barn över en kam, men mina barn älskar den iaf! :-)
Jessica Fransson