Powered by Jasper Roberts - Blog

Pasta Carbonara

Hej där ute...
 
Godmorgon på er, är ni uppe än? Ja, klart ni är, och säkert igång med jobb eller dylikt redan. Själv är jag ledig idag och ganska nyvaken, men snart är nog även jag igång ska ni se.
Jag har inga grandiosa planer för min lediga dag egentligen, men jag ska dock planera en massa under dagen. Som jag nämnt så är det dags för vår egna lilla "Halv Åtta Hos Mig"-grupp att komma och äta hemma hos mig på fredag. Det ska bli jättekul verkligen, men det är ju en del som måste göras innan dess. Så, idag ska jag fastställa min meny tänkte jag, och skiva en inköpslista.  Ja, och sen måste jag ju åka och handla också så klart! 
 
I övrigt tänkte jag att jag skulle ha en garderob-rensar-dag! Barnen växer så det knakar, och det är dags att rensa ut deras garderober inför vår och sommar nu känner jag. De har vuxit ur så mycket av sina kläder så jag behöver ha en rejäl utrensning så jag får en bättre överblick på vad som behöver inhandlas helt enkelt. 
Min egen garderob behöver också en rejäl rensning kan jag meddela! Jag har rensat lite här och där innan, men idag tänkte jag att jag skulle vara helt hänsynslös! Så, vi får se hur många säckar/lådor det blir som åker ut innan dagen är slut!
 
När man har en massa att plocka med hemma, som jag tänker göra idag, då är det extra tacksamt med mat som går på ett litet kick! En sådan rätt är ju Pasta Carbonara! En riktig klassiker som alltid får mig att tänka på min allra bästa vän i denna värld - när hon precis hade flyttat hemifrån så bjöd hon mig alltid på just Pasta Carbonara när jag var hemma hos henne i hennes första egna lägenhet. Då gjorde hon såsen från pulver i påse, och jag kommer ihåg att det smakade fantastiskt gott med "egenlagad" mat i ungdomslyan! 
Än idag älskar jag Carbonara och än idag tänker jag på min vän och den där lägenheten varje gång jag äter det! Fina minnen kan ni tro! Skillnaden är dock att idag gör jag min egen Carbonara, från grunden, och även om den kanske inte ser mycket ut för världen, så är även denna fantastiskt god!
 

Pasta Carbonara

 
4 portioner
 
  • ca 400 gram spagetti
  • 300 gram bacon, i tärningar
  • 2 ägg
  • 0,5 dl grädde
  • 0,5 tsk salt
  • 1 vitlöksklyfta
  • ca 3 dl riven ost
  • nymalen svartpeppar
 
  1. Koka spagettin enligt anvisningarna på förpackningen. Låt rinna av.
  2. Stek baconet knaprigt.
  3. Vispa samman ägg, grädde, salt, pressad vitlök, och ca 2 dl av osten.
  4. Häll ner fläsk, och äggblandning i spagettin och rör till en krämig konsistens. 
  5. Strö över nymalen svartpeppar och resten av osten vid servering. 
 
Ät och njut!
 
Tips!
Uteslut grädden helt, och byt ut baconet mot sidfläsk - vips så har du en äkta traditonell italiensk Carbonara.