Powered by Jasper Roberts - Blog

Nötgryta med enbär och timjan

Hej soliga söndag!
 
Skiner solen lika starkt på er som den gör på oss? Jag hoppas verkligen det för det är en alldeles fantastisk känsla! Jag blir lycklig av vetskapen, och känslan, att våren är här och att sommaren är på väg! Jag tillhör den skaran människor som absolut inte hade saknat vintern om den inte kommit - ge mig gärna vår och sommar året runt! Underbara, underbara värme och underbara sol!
 
Just denna soliga mars-söndag får jag dock inte vara ute så mycket eftersom jag jobbar även idag. Jag ser ju dock solen och bara det gör mig glad ska ni bara veta! På jobbet idag lagar jag skinskstek med äppelsås, och sen tänkte jag servera en god ostkaka med grädde och hallonsylt till efterrätt! Jag tänkte dessutom att jag skulle baka en äppelkladdkaka till eftermiddagsfikat idag... Eller kanske en citronkladdkaka? Ja, jag får se vilket av det jag bestämmer mig för, men en kladdkaka tänkte jag mig i alla fall! Sen ska jag ju göra kvällsmat också så klart, och ikväll blir det raggmunkar - husmanskost när den är som bäst! Så, jag har att göra under dagen som ni hör!
 
För dem av er som njuter av en ledig söndag och ett lugnt kök, så tänkte jag tipsa om en gryta idag. Grytor hör ju kanske lite hösten och vintern till egentligen, men jag tycker gott man fortfarande kan göra en gryta eller två ännu så länge... Så, här kommer en jättegod en, med smak av enbär och timjan!
 

Nötgryta med enbär och timjan

 
4 portioner
 
  • 500 gram grytbitar av nöt 
  • 2 morötter
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 msk kinesisk soja
  • 2 tsk timjan
  • ca 8-10 enbär
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och peppar
 
  1. Bryn grytbitarna i lite smör i en stekgryta.
  2. Häll över grädden och mjölken och smula ner buljongtärningen. Krossa enbären lätt och häll ner dem i grytan tillsammans med timjan och soja.
  3. Låt koka upp och putta ihop i ca 30 minuter.
  4. Red evetuellt av till önskad konsistens och låt småputtra i ytterligare fem minuter. 
  5. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med ris eller potatis och en god sallad.
 
 
Hoppas ni får en fortsatt solig och varm söndag i hela landet! Vi hörs och ses!