Powered by Jasper Roberts - Blog

Citronkaka

Godmorgon onsdag!!
 
Mitt i veckan redan, och full fart mot helgen! Eller vad säger ni? Jag ska visserligen spendera kommande helg på jobbet, men jag tar sikte ändå med tanke på att arbetshelgen kommer spenderas tillsammans med en arbetskamrat som numera blivit en väldigt god vän! 
Idag är det ju dock redan lillördag, så vi startar dagen med ett bakverk tycker jag! Rätt vad det är så är det ju redan lördag eller söndag och fikagästerna kanske knackar på dörren! Då vill de så klart ha något gott och hembakat till kaffet tror jag! Vad sägs då om en rent löjligt saftig sockerkaka med smak av härligt frisk citron?!? Ypperligt gott minst sagt!

Citronkaka

 
ca 15-20 skivor
 
  • 200 gram smör
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 2 citroner 
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver



  1. Smält smöret och låt det svalna något.
  2. Vispa samman ägg och socker. 
  3. Finriv skalet på citronerna och blanda ner det i äggsmeten tillsammans med mjöl och bakpulver.
  4. Vispa ner det avsvalnade smöret och mjölken i bunken.
  5. Häll upp smeten i en smord och bröad form.
  6. Grädda på 175 grader i 40 – 45 minuter.
 
Låt kakan svalna och skär sedan upp den i skivor. 
 
 
Saftigare sockerkaka än så här kan ni knappat hitta vill jag lova! Hemligheten? Smöret så klart! Vill man göra kakan "smalare" så kan man givetvis minska mängden smör, men ju mindre smör, desto mindre saftig kaka! 
Mitt bästa tips? Använd hela smörmängden och skär tunnare skivor av kakan istället! ;-)
 

#1 - - My Holgersson:

Jag testade att baka denna igår.. Men jag hade inga citroner så jag rev skalet till 1st apelsin samt pressade i apelsinsaften i smeten.. Den blev jätte saftig och god! :) Den lär jag göra fler gånger, å testar den nog gärna med citronen så som du hade! :)

Svar: Kul att du tyckte om den! Låter jättegott med apelsin i! :-D
Jessica Fransson