Powered by Jasper Roberts - Blog

Smördegsinbakade lammfärsknyten

Hej och godkväll! 
 
Ja, nu är det ju faktiskt nästan snart måndag egentligen... Hoppas ni alla haft en skön söndag? Vi har verkligen inte gjord någonting idag egentligen. Varit hemma hela långa dagen och lyssnat på regnet som smattrat på fönsterrutrona. Ush så tråkigt detta är, jag vill ha tillbaka sommaren och värmen! Jag vill kunna gå i klänning eller shorts och linne, istället för långbyxor och koftor som jag tvingas göra nu. 
 
Nåja, inte blir det varmare för att jag klagar så det är lika bra att vi pratar om något annat istället. Vad har jag då hittat på med min innedag? Ja, jag har passat på att baka lite. Ni som följer mig på Instagram har redan fått en liten titt på bakverken:
 

@vardagsmatalajess

 
Det blev gudomligt goda och somriga (lite sommar får vi försöka ha även om det regnar) jordgubbsscones till mellanmålsfika och den satte jag en bulldeg. Sonen önskade sig hamburgare till middag, så jag tänkte att då kan jag passa på att baka lite egna hamburgerbröd middagen till ära. Jag har aldrig bakat just hamburgerbröd innan, så det var lite extra kul att prova något nytt. Får jag lov att säga det själv så blev de dessutom mycket godare än de man köper, så det är inte sista gången jag bakar egna! 
Jag gjorde dessutom egna hamburgare... Eller ja, lammburgare faktiskt! Jag hade lite lammfärs kvar i frysen som jag passade på att göra burgarna av, och de blev riktigt saftiga och smakfyllda! Recept på både bröden och burgarna kommer dyka upp nästa veckan här på bloggen så det får ni hålla utkik efter!
 
Lammfärsen jag hade i frysen blev över från när jag gjorde smördegsknyten för någon vecka sen. Vi hade gäster hemma på middag, och jag fyllde knytena med en god lammfärsröra. Jag kan säga som så att det blev inte ett enda knyte över efter den middagsbjudningen fast jag gjorde dubbel sats! Så, detta är med andra ord ett recept ni absolut inte vill missa att testa nästa gång ni får gäster mina vänner! 
 

Smördegsinbakade lammfärsknyten

 
10 knyten
 
  • 1 paket fyrkantiga smördegsplattor
  • 250 gram lammfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 dl chilisås
  • 1 dl mild ajvar relish
  • 200 gram cream cheese
  • 1 msk soja
  • 1 tsk paprikapulver
  • 2 färska mozzarellabollar
  • ägg och sesamfrön
 
 
  1. Fräs färsen tillsammans med finhackad lök och pressad vitlök.
  2. Krydda med smulad buljongtärning, parikapulver, salt och peppar. Häll över chilisås, ajvar relish, cream cheese och soja och rör runt. Häll i sambal oelek efter smak.
  3. Låt röran puttra på svag värme i ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  4. Tina smördegsplattorna något (det är lättast att arbeta med dem om de inte är helt tinade).
  5. Födela ut färsröran på smördegsplattorna.
  6. Skiva mozzarellan och lägg en skiva i mitten på varje smördegsplatta, nyp sedan ihop degen till knyten.
  7. Pensla kyterna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.
  8. Grädda i ugnen på 225 grader till knytena fått fin färg och blivit frasiga.
 
OBS!! Färsröran måste vara sval/kall när den läggs på smördegen, annars blir degen varm och håller inte ihop.
 
 
Servera knytena tillsammans med en god somrig sallad, som exempelvis jordgubbssallad. Vill man ha något extra till så är det gott med potatisgratäng, men det räcker gott med knyten och sallad för en komplett måltid tycker jag.
 

#1 - - susanne:

Hej
Går de att frysa in dom ?

Svar: Hej! Jag har aldrig testat, så vågar inte lova! Du får prova! :-)
Jessica Fransson