Powered by Jasper Roberts - Blog

Matsedel vecka 27

God eftermiddag mina vänner!
 
Sista dagen i juni idag... Oj, redan!?! Vart tog juni vägen egentligen, kan någon svara på det? Ush, sommaren går alltid förbi alldeles för snabbt om ni frågar mig (som helst hade haft sommar året runt om jag fick välja). Speciellt när det är så dåligt väder som det är nu... Vi håller alla tummar vi har att juli kommer med lite sol och värme!
 
Juli ja, juli är ju MIN månad förresten! Ja, i juli fyller jag minsann år, visserligen i slutet av månaden, men det är än dock min månad. Hela 33 år gammal fyller jag år, och hur det ska firas? Ja, med tårta så klart! Det är dock inte bara jag som fyller år denna månaden, utan vi har även ett par andra födelsedagar att fira - två av barnens kusiner fyller år, och nästa helg ska vi med på 1-års kalas för en av dem. 
Juli innebär också att min nya bil kommer, jag ska få hämta den på fredag denna veckan, och jag längtar verkligen! Jag är i stort behov av en ny bil då min minst sagt sjungit på sista versen ett tag nu. 
 
Sista dagen i juni månad 2014 idag alltså... Hur har vi spenderat den då? Jag är ledig idag, så jag och barnen har varit på lekplatsen ett tag under förmiddagen. Barnen har lekt och ätit glass och jag har tagit kort på dem. ;-)
Vi gick hem och åt tonfisksallad som vi alla tre hjälptes åt att göra, och nu sitter jag här och planerar kvällens middag. 
 
Har ni själva planerat era middagar än? Annars kommer här, i vanlig måndagsordning, lite tips inför veckan!
 

Matsedel vecka 27



Måndag - Kycklingsallad med couscous och myntadressing: Vi börjar denna veckan med ett extra matigt salladstips. En kycklingsallad med couscous i, som passar lika bra till lunch som middag. Severa tillsammans med en riktigt god, enkel och kalorisnål yoghurt- och myntadressing. Njut!
 
Tisdag - Sej i gremolatasåsHar ni ätit gremolata någon gång? Inte? Då måste ni verkligen prova! Det är en italiensk blandning av persilja, vitlök och citron - så enkelt och såååå gott!! Förvandla sedan gemolatan till en sås som får göra fisk sällskap och du har en mycket lyckad kombination! 
 
Onsdag - Ostpannkaka Vad sägs om en hederlig ugnspannkak till middag idag? Fast kanske en lite uppiffad ugnspannkaka? Lite riven ost och rivna morötter höjer pannkakan till nya höjder! 
 
Torsdag - SommarkorvEn riktigt gammal husmansklassiker som jag tror börjar bli ganska bortglömd? Har ni ätit det någon gång? Korv med smak av dill och pepparrot - en gammal goding som står sig än tycker jag, och helt klart ett måste att i alla fall prova en gång om ni inte redan gjort det. 
 
Fredag - Rosépepparkyckling i lime- och senapssåsFörutom att kyckling det är nyttig mat så är det ju så vansinnigt gott. Har ni inte provat Rosépepparkyckling innan så tycker jag ni ska ha det till fredagsmiddag denna veckan minsann! Nejdå, det bestämmer ju inte jag, men jag kan ju rekommendera det i alla fall! 
 
Lördag - Färsspett med chili och vitlökMat på pinne är ju alltid lite roligare oavsett om det är vuxna eller barn som ska äta!  Jag tycker helt enkelt väldigt mycket om spett av alla dess slag. Smakrika färsspett är ju så klart inget undantag!
 
Söndag - Smördegsinbakade lammfärsknyten: Smördegsknyten brukar alltid uppskattas och de är enklare att göra än de ser ut (även om det är något av ett pillegöra). D går ju dessutom att fylla med lite vad som helst - det är ju det som är så bra med dem - så de passar alla. Här är en variant med lammfärsfyllning som verkligen inte går av för hackor! 
 

Veckans söta - Schackrutor: Nya kakor i all ära, men som jag ofta säger så ska man inte glömma klassikerna! Schackrutor är en riktig klassiker från tiden då man blev bjuden på fika hemma hos mormor. Det bästa med schackrutro? De är fortfarande lika goda som när man var liten!