Powered by Jasper Roberts - Blog

Insalata Caprese

Hej härliga söndag!
 
Vilken fantastisk dag vi hade igår ska ni bara veta! Vi åkte ju till High Chaparral med barnen och det blev minst sagt en lyckad utflykt om man säger så! Ingen av oss hade varit där innan, men det kommer definitvt bli fler gånger, det är ett som är säkert. Vädret var perfekt verkligen - solen sken från klarblå himmel, men temperaturen var precis lagom i alla fall. Vi var och tittade på ett par av showerna, bl.a. Wild West Show, och barnen hjälpte till att bygga ett nybyggarhus. Vi åkte dessutom lokomotiv där vi blev rånade av banditer på poststationen, och så klart köpte vi cowboyhattar och pistoler med tillhörande hölster.
Vi var i Old Mexico och åt middag på Cantina Mexicana, och där åt vi nachotallrikar i en riktigt genuin och fin omgivning. Mitt under maten så stannade min 5-åriga son upp och sa: "Mamma, det här min bästa dag någonsin! Detta är jätteroligt." Den lilla spontana kommentaren gjorde hela min dag också - det var ju precis därför vi var där, och därmed värt vartenda krona. Vi kommer helt klart planera in ett nytt besök innan sommaren är slut.
 
Nu raskt vidare från vilda västern till Italien och en av mina absoluta favoritsallader/tillbehör - en Insalata Caprese. Det är en italiensk sallad som består av mozzarella, basilika, tomater och olivolja. Den passar precis lika bra osm förrätt som den gör som tillbehör till buffébordet, eller varför inte grillmiddagen! Barnsligt enkelt, men gudomligt gott! 
 

Insalata Caprese

 
 
4 portioner
 
  • 4 stora tomater
  • 250 gram mozzarella (gärna buffel om det finns att tillgå)
  • ca 0,5 kruka färsk basilika
  • ca 0,5 dl Extra Virgin Olivolja
  • nymalen svartpeppar
 
  1. Skär tomaterna och mozzarellan i skivor.
  2. Lägg tomater, mozzarella och basilikablad omväxlande på ett uppläggningsfat så att de delvis täcker varandra. 
  3. Peppra och ringla över olivoljan.

 
Nu mina vänner ska jag och barnen köra en runda till lekplatsen och njuta av solen! Sen blir det en liten shoppingtur till mattaffären innan det kommer serveras kyckling till middag ikväll. Sådan ser våran söndag ut, och jag önskar att ni alla får en riktigt fin söndag ni också! 
 
På återseende.