Powered by Jasper Roberts - Blog

Bananpaj med choklad

Mitt i veckan redan och bara halvdag imorgon! Ja, det är redan onsdag mina vänner!
 
Jag och barnen har börjat vår onsdag med en rejäl sovmorgon! Ja, jag är bortskämd med att ha barn som sover längre på morgonen än de flesta andra barn i deras ålder, och jag är innerligt tacksam för det kan ni tro! Morgontrött som jag är så är det en underbar känsla att kunna få ligga och sova till 9-tiden (ibland längre) trots att man har småbarn. Min 3-åriga dotter sover till och med längre än mig ibland när vi är lediga, och det mina vänner, det är guld värt! 
 
Nåja, nog om det! Imorgon är det ju som sagt halvdag för de flesta och sen stundar ännu en långhelg. Det känns som det varit långhelg var och vartannan helg den sista tiden, men klagar vi? Nej, verkligen inte! Tvärtom! 
När det är långhelg blir det kanske oftare att man har vänner, släkt och bekanta hemma på besök, och speciellt nu när det är sommar. Kanske får man dessutom många gånger oväntat besök och står tomthänt utan något att bjuda på till kaffet? Ja, då är det ju bra om man har några snabba äss i rockärmen så att säga! Här kommer ett litet sådant äss, som dessutom är ett perfekt sätt att göra sig av med bananer som börjar bli fula. Två flugor i en smäll!
 

Bananpaj med choklad

6-8 portioner
 
  • 8-10 mogna bananer
  • 100 gram mörk blockchoklad
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 dl socker
  • 250 gram smör
 
 
  1. Skala och skiva bananerna och lägg dem  i en ugnssäker form/pajform.
  2. Grovhacka chokladen och strössla den över bananerna.
  3. Mixa samman mjöl, socker och smör, gärna i en matberedare tills det blir en ganska fast/klumpig smuldeg.
  4. Smula degen över bananerna och chokladen så den täcker.
  5. Grädda pajen i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter, tills den får fin färg.
 
Servera tillsammans med lite vaniljglass när pajen fortfarande är ljummen. 
 
 
En smulpaj är alltid bra att bjuda på när man får oväntat besök! Det går snabbt att göra och det krävs få ingredienser, som man dessutom nästan alltid har hemma. Sen är det ju dessutom löjligt gott också!