Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarberchutney med kanel

Hej och godmorgon!
 
Ännu en solig morgon att vakna till, och vilken energi det ger! En lördag som denna ska jag och barnen iväg på en liten utflykt tillsammans med min mamma. Vi tänkte att vi skulle åka på marknad idag, till Broby Marknad närmare bestämt. Åka karusell och äta karamell... Barnen tjatar hål i öronen på mig om huruvida vi inte ska åka snart! Jo, det ska vi, men först ett litet sensommartips till er!
 
Har ni, som jag, kanske ett halvt ton rabarber i frysen som ni plockade av i somras? Jag brukar alltid frysa in så mycket som möjligt för att sedan kunna njuta av det resten av året sen. De brukar dock ta slut redan under hösten för det är ju så gott! Det finns ju så mycket man kan göra med de där syrliga små godingarna, bland annat chutney! Syrligt och kryddigt och prefekt till både kött och kyckling! 
 

Rabarberchutney med kanel

4-6 portioner

  • 500 gram rabarber
  • 1 gul lök
  • 0,5 msk olja
  • 2 dl vatten
  • 1 dl socker
  • 2 kanelstänger
  • 1,5 msk rödvinsvinäger
  • 1 lagerblad
  • 0,5 tsk salt
  • 1 krm cayennepeppar
 
  1. Skär rabarbern i små bitar. Skala och hacka löken.
  2. Fräs rabarber och lök en liten stund i en gryta och häll sedan över vattnet.
  3. Tillsätt socker, kanelstänger, vinäger och lagerblad.
  4. Koka upp och låt puttra sakta, utan lock, i ca 30 minuter - tills mestadelen av vätskan kokat in. 
  5. Smaka av med salt och caynennepeppar.
 
Häll upp chutneyn i glasburkar och förvara den kallt. Servera sedan till kött eller kyckling!  
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook