Powered by Jasper Roberts - Blog

Helstekt timjankyckling med kantarellsås

Godmorgon torsdag!
 
Idag har jag en rikmtigt lång dag framför mig, så jag ska spendera mer eller mindre hela dagen på jobbet. Det blir ett dubbelpass idag, så jag hoppas att det regnar lika mycket idag som det gjorde igår - det är mycket behagligare att jobba då om man säger så. ;-)
 
Medan jag jobbar så ska barnen och pappan i familjen njuta av sina sista semesterdagar här hemma. På måndag är det jobb och förskolan i vanlig ordning som gäller för dem. Denna semestern har gått fortare än vanligt tycker jag? Sonen ska hur som helst få en kompis på besök idag, så de kommer säkert leka och ha roligt hela dagen.
Själv ska jag bjuda på soppa till lunch på jobbet idag, det är ju trots allt torsdag! Tänkte dessutom passa på att baka lite bröd att ha till soppan, för ja, det är ju helt enkelt alltid gott med nybakat bröd till soppa. 
 
Något annat som faktiskt alltid är gott är kyckling! Jag tröttnar nog aldrig på kyckling tror jag inte? Variationsmöjligheterna är ju liksom oändliga helt enkelt. Helstekt kyckling är ju en variant, och det är exceptionellt gott tillsammans med en massa vitlök och timjan. Gör man dessutom en god kantarellsås till? Ja, då finns det lite att önska på tallriken!
 

Helstekt timjankyckling med kantarellsås

 
4 portioner
 
Timjankyckling:
  • 1 hel kyckling
  • 3 msk neutral olja
  • 2 msk japansk soja
  • 1 msk timjan
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 rödlökar
  • 4-6 vitlöksklyftor
 
  1. Lägg kycklingen i en ugnssäker form.
  2. Skala lök och vitlöksklyftor och skär löken i klyftor. Strö ut lök och vitlök runt omkring kycklingen. 
  3. Blanda samman olja, soja, timjan och pressad vitlöksklyfta. Pensla kyckligen.
  4. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 1-1,5 timme tills kycklingen är genomstekt.
 
Kantarellsås:  
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl vatten
  • 1 svampbuljongtärning
  • 1 msk soja
  • 1 tsk timjan
  • ca 2 dl torkade trattkantareller
  • salt och peppar
 
  1. Häll grädde, vatten, soja och buljongtärning i en gryta och koka upp.
  2. Vänd ner kantarellerna och timjan och låt småputtra i ca 10 minuter.
  3. Red av till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar. 
 
Servera kycklingen tillsammans med ris och en god sallad, och givetvis den goda såsen!
 


#1 - - Sara på Vardag.nu:

Timjankyckling med kantarellsås låter ju helt fantastiskt! Jag kommer på middag ;)

Svar: Du är välkommen! 😊
Jessica Fransson