Powered by Jasper Roberts - Blog

Blåbärskladdkaka

Godmorgon gott folk! 
 
Ännu en arbetsdag stundar för mig och jag är uppe fast jag hellre hade sovit vid denna tiden...
Jag har i alla fall haft en riktigt fantastiskt start på denna veckan! I måndags kom min lilla mamma hit på besök och vi tog med oss barnen på marknad i Tingsryd där vi strosade runt hela eftermiddagen. Vi stannade och fikade och tog det lugnt och sen körde vi hem och lagade mat. Mormor sov över till barnens stora glädje! 
Tisdagen inledde vi med ett besök hemma hos min lillebror där barnen lekte en stund med sin kusin. Sen körde vi till Grand Samarkand där vi åt lunch tillsammans och shoppade lite innan mamma åkte hem för denna gången. 
Kvällen spenderade vi sedan hemma hos världens bästa Maria och hennes familj. Vi blev bjudna på god middag och fantastiskt trevligt sällskap! Underbara vänner! 
 
Bättre kan man väl knappast inleda sista veckan i juli, eller vad säger ni? 
 
Denna onsdagen börjar som sagt i alla fall med jobb för min del. Vad som händer i eftermiddag återstår att se, men just nu ska det i alla fall bakas kladdkaka här på bloggen! Kladdkaka min min favoritingrediens: blåbär! 

Blåbärskladdkaka

 
8-10 bitar
  • 100 gram smält smör
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl mjöl
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 nypa salt
  • 1,5 dl blåbär
 
  1. Vispa samman all ingredinenserna, utom blåbären, till en jämn smet.
  2. Vänd ner blåbären försiktigt i smeten.
  3. Häll smeten i en smord springform.
  4. Grädda kakan på 175 grader i ca 20 minuter.
 
Låt kakan svalna och pudra med florsocker innan servering.
Servera gärna tillsammans med vaniljsås eller vaniljglass.
 


#1 - - Onkis:

Nu har jag skrivit ut receptet och ska bjuda "mina" mammor i barn & föräldrar gruppen nu när vi börjar höstterminen.
Kram Veronica Nilsson

Svar: Vad roligt! Superbra bjudkaka verkligen, hoppas de tycker om den. :-) Kram
Jessica Fransson