Powered by Jasper Roberts - Blog

Tacorulle

Hej hej!
 
Vet ni vad det är för dag idag? Ja, det är ju så klart fredag! Fredagar är ju liksom alltid bra dagar, eller vad säger ni? Denna fredagen är ju dock lite så där extra speciellt! Varför? Jo, det är ju den allra sista februaridagen idag! Imorgon är det mars, mars månad - den första av vårmånaderna - vilken lycka!!
 
Det är dessutom faktiskt en god väns födelsedag idag, så idag vill jag passa på att önska en riktigt bra födelsedag till Maria - stort grattis till dig! 
Idag har jag varit ledig, och ska vara ledig, hela långa dagen, vilket känns skönt med tanke på att jag ska jobba hela helgen sen. Jag har egentligen inte haft något särskilt planerat idag, utan mest tagit dagen som den kommit vilket är riktigt skönt att göra när man kan! Det enda måstet jag hade tänkt ägan mig åt idag är faktiskt matlagningen - fast det är ju inte bara ett måste med tanke på att jag tycker det är väldigt roligt att laga mat!
Hur som helst, blir det tacos idag kanske? Fredagar är ju den traditonella tacodagen här i vårt avlånga land numera så jag gissar att ni i alla fall är många som serverar det på matbordet idag?
Vad sägs om att variera tacomiddagen liten? Prova exempelvis att göra en tacosmakade pannkaksrulle vet jag! Det är jättegott, och brukar om inget annat uppskattas väldigt mycket av barnen, i alla fall i denna familjen! Testa! 
 

Tacorulle

 
4 portioner
 
Pannkaka:
  • 3 ägg
  • 8 dl mjölk
  • 4 dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olja eller smält smör
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna.
  2. Klä en djup ugnsplåt med bakplåtspapper och häll pannkakssmeten i plåten.
  3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
 
Tacofärs:
  • 400 gram nötfärs
  • 1 liten gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1/2 påse tacokrydda
  • 1 dl vatten
  • ca 2 dl riven ost
 
  1. Hacka lök och vitlök.
  2. Fräs i lite olja tills löken blir glansig.
  3. Tillsätt färsen och stek tills den är genombrynt.
  4. Tillsätt krydda och vatten och låt koka tills vattnet reducerats ner.
  5. Bred ut färsröran på den färdiga ugnspannkakan. Toppa med den rivna osten.
  6. Rulla ihop pannkakan till en "rulltårta".
 
Skär pannkaksrullen i portionsbitar och servera tillsammans med en god sallad.
 
 
Jag hoppas ni alla får en riktigt härlig fredagskväll. På återseende mina vänner!
 

#1 - - sara åsenhed:

Går det att frysa tacorullen o de andra recepten på omelettrullar.
Är så mycket för en person
Ha en fortsatt trevlig dag

Svar: Hej Sara! Ja, det går bra att frysa rullarna! :-) Tack detsamma!
Jessica Fransson